#FIRST verdubbelt uitzendtijd
De in december gelanceerde tv-zender #FIRST, bedacht en gerund door een groep populaire YouTubers, breidt vanaf maandag wegens succes uit in uitzendtijd. #FIRST is voor alle 4,2 miljoen klanten van Ziggo te ontvangen op kanaal 13.
De zender begon op 7 december 2015 met een uur live programmering, vier dagen in de week. Onlangs kwam daar al een vijfde dag bij, vanaf nu zendt #FIRST vijf dagen in de week van 15.30 tot 17.00 uur uit. Het is daarmee naar eigen zeggen elke dag het langste ononderbroken live programma van de Nederlandse televisie.
De zender gooide het vanaf de start over een andere boeg, door volledig in te zetten op live televisie, nergens integraal terug te kijken, alles in interactie met de kijker. “Het Snapchat gevoel op tv”. De zender zette zich daarmee lijnrecht tegenover traditionele zenders, die juist van lineaire tv meer en meer online en on-demand hun kijkers proberen te bereiken.
Thomas Smagge, YouTuber en programmamaker bij #FIRST: “We hebben vanaf de start #FIRST benaderd als een van onze YouTube kanalen: we maken niet wat een zenderbaas wil zien, maar wat wij zelf tof vinden. Episch om te doen, maar dat dit nu zo aan blijkt te slaan bij de kijker is wel echt tof.”
Het toverwoord bij #FIRST is volgens de jonge makers interactie met de kijker. De zender ontvangt dagelijks tussen de 1.500 en 3000 berichten van kijkers (bron: 1080Dots), die via Instagram, Telegram, Skype en Twitter actief mee kunnen doen met de uitzending.
Veras Fawaz, YouTuber en programmamaker bij #FIRST: “Lachen natuurlijk, dat we nu nog meer TV mogen maken. Al is het ook wel even aanpoten. We zijn niet alleen presentator, we bedenken, maken, monteren en schakelen in de studio. Ik denk dat ons complete team zo groot is als alleen de administratie-afdeling van BNN.”
Bron: #FIRST/Broadcast Magazine