Deloitte onderzoekt trends in tv-branche
De televisiebranche staat op een kruispunt door grote veranderingen die nu en in de toekomst plaats vinden. Second screens, UHD-tv, internet-tv en Big Data veranderen consumentengedrag en business modellen. De televisieaanbieders die hier snel en juist op acteren, zijn de winnaars van de toekomst.
Dit blijkt uit het rapport ‘Survival of the fastest’ dat Deloitte opgesteld heeft voor de IBC Leaders’ Summit 2013.
Het rapport kijkt naar vijf trends die de tv-sector beïnvloeden. Een van de trends is het gebruik van second screens, zo heeft gemiddeld 42 procent van de Nederlanders nu al een tablet tot zijn beschikking. “Second screens bieden kansen voor televisie aanbieders, aangezien ze de betrokkenheid van tv-kijkers in de toekomst verder kunnen vergroten. De toename van second screens heeft tot nu toe nauwelijks impact gehad op het tv-gedrag en tv-advertising,” aldus Maureen Hughes, partner en mediaexpert binnen Deloitte. “Echter, als meer mensen films en programma’s op andere apparaten gaan kijken, zal wel de capaciteit van netwerken onder druk kunnen komen te staan.”
Andere belangrijke technologische ontwikkelingen zijn Ultra High Definitie (UHD) tv en internet-tv. UHD-technologie is inmiddels beschikbaar in zowel programma’s als de benodigde hardware. Hughes: “De vraag is echter of de consument erop zit te wachten. Veel consumenten zien niet gelijk de voordelen van UHD- tv, doordat bijvoorbeeld schermgrootte en afstand van de tv hier een rol spelen.” Tv’s worden daarnaast steeds meer verbonden met het internet en veranderen daardoor het consumentengedrag. De prijs van internet televisies zijn relatief laag en circa 40 procent tot 50 procent van de Europese huishoudens kunnen inmiddels hun tv aansluiten op het internet. Het succes van internet-tv hangt echter af van de beschikbare bandbreedte en kwaliteit.
Big Data biedt ook een veelvoud aan kansen voor de tv-sector. Hughes: “Big Data levert tal van mogelijkheden voor adverteerders en programmamakers, maar er zijn ook kosten en beperkingen aan verbonden. Data biedt vooralsnog vooral inzicht in het verleden en trends, maar voorspellen niet de toekomst. Daarnaast speelt bij data-analyse de nationale wet- en regelgeving een belangrijke rol en moeten bedrijven tevens rekening houden met de publieke opinie ten aanzien van privacy.”
Technologische vooruitgang maakt, ten slotte, een verdere verschuiving mogelijk binnen het spectrum, van landelijke televisieaanbieders naar mobiele activiteiten. “Het overgangsproces is complex en stelt exploitanten van mobiele netwerken, omroepen en het publiek voor aanzienlijke kosten en risico’s. Alle betrokken partijen dienen deze zorgvuldig af te wegen. De huidige economische overwegingen kunnen immers in de toekomst veranderen,” aldus Hughes.
Bron: Deloitte/Broadcast Magazine