Article header image

CBP berispt producent Philips smart tv’s

TP Vision, producent van Philips smart tv’s, geeft tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart tv’s. Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) na onderzoek.

Een smart tv heeft internetfunctionaliteiten. TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s. Deze gegevens kunnen een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling.

TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust. Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens.

TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

“De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv’s bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, aldus Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP.

TP Vision heeft het CBP na sluiting van het onderzoek laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen.

Bron: CBP

Bericht delen