Adverteerders hebben gemiddeld 2,2 keer minder radio GRP’s nodig voor dezelfde reclameherkenning
vrijdag 16 juni 2023

Adverteerders hebben gemiddeld 2,2 keer minder radio GRP’s nodig voor dezelfde reclameherkenning

Door de nieuwe manier van meten en daarmee de nieuwe luistercijfers krijgen we andere uitgangspunten voor radioplanning. Om adverteerders en bureaus te helpen heeft Audify samen met DVJ Insights een onderzoek gedaan om een nieuwe benchmark voor mediadruk vast te stellen.

Het blijkt dat er verhoudingsgewijs 2,2 keer minder GRP’s nodig zijn om dezelfde herkenningsscore te realiseren. Het NMO Luisteronderzoek levert de currency op basis waarvan luisteraandelen van radiostations worden berekend, reclamecampagnes worden gepland en gerealiseerde mediadruk (aantal GRP’s) wordt berekend.

Sinds dit jaar wordt het luistergedrag op een andere manier gemeten en de nieuwe meetmethode levert andere luistercijfers en GRP’s. Daarom is een onderzoek opgezet voor een nieuwe benchmark gebaseerd op het huidige NMO Luisteronderzoek.

Vergelijk oude en nieuwe benchmarkmodel
De benchmark van DVJ Insights is gebaseerd op het percentage reclameherkenning door consumenten bij een bepaalde mediadruk. In het benchmarkmodel gebaseerd op het nieuwe onderzoek wordt bij elke hoeveelheid GRP’s een hogere herkenningsscore voorspeld. Dit is volgens verwachting omdat de nieuwe meetmethode minder luistertijd rapporteert in vergelijking met de oude methodiek.

Onderstaande grafiek laat het oude en het nieuwe benchmark model zien met de verwachte herkenningsscores voor de verschillende GRP-aantallen na een campagne van vier weken.

Audify

Grafiek : Verwachte herkenningsscores van het oude en nieuwe benchmarkmodel, na een vierweekse campagne met verschillende aantallen GRP’s

Een radiocampagne met een gemiddeld aantal GRP’s van 350 volgens het nieuwe benchmarkmodel, wordt aan het einde van de campagne naar verwachting door 24,7% van de consumenten herkend. In het oude benchmarkmodel zou exact dezelfde herkenningsscore zijn behaald met 771 GRP’s. Dat is dus een factor van 2,2.

Stichting Audify is de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie. Audify vertegenwoordigt alle toonaangevende audiomakers en haar verkoophuizen. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek.

Bron: Audify/BM

Bericht delen