dinsdag 16 januari 2018

Ziggo wil reclame bij terugkijken tv-programma's

Kabelaar Ziggo overweegt om kijkers reclame te laten zien bij het terugkijken van programma’s op harde schijf-recorder van het bedrijf. Dat onthulde Marcel Nijhoff, lid van raad van bestuur van Ziggo, aan Emerce. Nijhoff: “De steeds langere reclameblokken kunnen bij het terugkijken makkelijk worden weggezapt en op de lange duur kan dat de omroepen flink wat inkomsten gaan kosten. Wij overwegen dan ook om kijkers voortaan verplicht reclame voor te zetten, die ze niet kunnen onderbreken.”

Het aantal mensen dat televisie uitgesteld bekijkt, blijft namelijk sterk toenemen. Dit bleek eerder dit jaar al uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek. Doordat steeds meer aanbieders harde schijf recorders leveren, kunnen abonnees programma’s bekijken zij dat willen, maar ook reclame overslaan.

Zogenoemde preroll reclame is al enige tijd bekend van YouTube en Uitzending Gemist, maar de mogelijkheid was er nog niet bij het terugkijken van programma’s op de harde schijf-recorder. Ziggo heeft de mogelijkheid overigens nog niet doorgesproken met de reclame-exploitanten, zoals de STER en RTL. Zij zouden de advertenties uiteindelijk moeten verkopen. Ziggo is niet van plan om zelf reclame in te kopen.

De reclame-exploitanten staan niet ongewillig tegenover het idee: “De exploitatie van reclamezendtijd door STER beperkt zich momenteel tot de domeinen waar de publieke omroep actief is; op televisie, radio en internet,” aldus een woordvoerder van de STER. “Hoe dat landschap zich in de toekomst zal verbreden, laat zich nog raden, maar we volgen deze ontwikkelingen op de voet.”

Bron: Emerce/Broadcast Magazine

Bericht delen