dinsdag 16 januari 2018

Publiek bestel – commerciële omroep: 62 – 38

Een traditie van Broadcast Magazine is de jaarbalans opmaken in tien verschillende programmacategorieën. Mede dankzij een koninklijk duwtje in de rug neemt de publieke omroep over 2013 ruim afstand van de commerciële concurrentie in de tien top tienen.

Vorig jaar was de stand 53-47 in publiek voordeel, nu is dat 62-38. Op zenderniveau zijn ditmaal 46 van de 62 publieke noteringen voor Nederland 1 (zestien voor 3) en legt RTL 4 beslag op niet minder dan 33 van de 38 commerciële vermeldingen. Een knappe prestatie, maar niet zo indrukwekkend als twee jaar geleden, toen RTL 4 over 2011 een historisch record vestigde met maar liefst 53 van de honderd noteringen.

Over 2013 neemt de NOS niet minder dan 29 noteringen voor haar rekening, vooral dankzij diverse Koninklijke mijlpalen. TROS en KRO doen het traditioneel goed (respectievelijk elf en tien keer vertegenwoordigd) en dat bij SBS het lek ook in 2013 nog niet boven is, blijkt uit slechts vier vermeldingen in de top tienen. Alle cijfers zijn overigens gebaseerd op kijkgedrag van 6 jaar en ouder, mits anders aangegeven. Bron: Stichting KijkOnderzoek, met dank aan Marjolijn Raven van NPO Kijk- en LuisterOnderzoek voor de toplijstjes.

In Broadcast Magazine 331 zijn de tien top tienen over 2013 te vinden met de nodige duiding. Nog steeds geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale abonneeactie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen