Article header image

Kijkcijfers over 2013

Stichting KijkOnderzoek publiceert dinsdag haar kijkcijferoverzicht over het afgelopen jaar. De Nederlander keek in 2013 gemiddeld 195 minuten (3 uur en 15 minuten) per dag televisie. In 2012 was dit 196 minuten (3 uur en 16 minuten).
De top-25 meest bekeken programma’s in 2013 wordt aangevoerd door de Eurovisie Songfestival Finale van 18 mei 2013 met 4.890.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Studio Sport Eredivisie van 1 december 2013 met 3.429.000 kijkers. Wie is de Mol? van 17 januari 2013 voert de top-25 meest uitgesteld gekeken programma’s aan met 669.000 kijkers die uitgesteld keken. De toplijst SKO Online TV & Video (hoogste Gaas) wordt aangevoerd door Sinterklaasjournaal van 11 november 2013 met gemiddeld 202.249 actieve streams.

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 37,7 procent naar 35,1 procent. RTL Nederland stijgt van 28,5 procent naar 29,5 procent en SBS stijgt van 17,0 procent naar 17,2 procent. Nederland 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (18,9 procent) als de avond (20,8 procent).

Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending stijgt van 3,2 procent (2012) naar 4,5 procent van de totale kijktijd. De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 74,8 van de Nederlandse bevolking.

Bron: Stichting KijkOnderzoek/Broadcast Magazine
Terug naar overzicht