Article header image

KRO-NCRV lanceert game om pesten aan te pakken

Pesten is van alle tijden. Veel jongeren hebben ermee te maken: of ze nu omstander zijn, zelf pesten of gepest worden. Om dit probleem aan te pakken lanceert KRO-NCRV in samenwerking met Stichting Kikid een online game: Wij zijn LIT.

Wij zijn LIT is de naam van de fictieve groep van de game. Jongeren gaan online in gesprek en krijgen zo meer zicht op hun eigen rol tijdens een pestsituatie. De keuzes die de jongere maakt, beïnvloedt het  gesprek in de groepschat, en stuurt zo het verhaal van Wij zijn LIT. De game is een doorontwikkeling van de prijswinnende game Iris en wordt gelanceerd in de Week Tegen Pesten van 18 - 22 september.

Met deze innovatieve game wil de KRO-NCRV niet alleen op een nieuwe manier een maatschappelijke discussie aanzwengelen, maar ook nieuwe technologieën ontwikkelen om als mediabedrijf jongeren te bereiken. De game zorgt voor een real life experience die kinderen aanmoedigt inzicht te krijgen in hun eigen houding ten opzichte van pesten. 

In de game Iris hadden jongeren contact met één virtueel personage. In Wij zijn LIT zijn dat er vier en maken jongeren deel uit van een interactief groepsgesprek. De dialogen zijn geschreven met behulp van jongeren, en worden verrijkt met foto’s, audio en video. 

Stichting Kikid heeft lesmateriaal ontwikkeld dat aansluit op de game. Leerkrachten van het 2e en 3e leerjaar van het voortgezet onderwijs kunnen dit materiaal via de website van Kikid aanvragen, en naar eigen inzicht inzetten tijdens de lessen. Zowel de game als het lesmateriaal richten zich op het activeren van de omstanders en reikt concrete tools om pesten aan te pakken.

Bron: KRO-NCRV/BM

Terug naar overzicht