Sjoerd Pennekamp
2018 - week 35

Maandag kijkcijferdag

Maandag is voor mij kijkcijferdag. Dat zal wellicht niemand verbazen van de directeur van het Kijkonderzoek. Eigenlijk is het voor mij elke dag kijkcijferdag natuurlijk.

 

En toch is de aandacht voor kijkcijfers op maandag altijd net iets groter dan op andere dagen. Maandag is de dag waarop we onze weekrapporten versturen naar honderden geïnteresseerden. Het is ook de dag dat we verreweg de meeste bezoekers krijgen op onze website. Kennelijk is voor veel mensen maandag kijkcijferdag.

De fascinatie voor de kijkcijfers is onverminderd groot. Ondanks, of misschien wel dankzij de opkomst van het internet. Bij de blogger die zijn posts vult met kijkcijferanalyses tot de journalist die er een artikel aan wijdt. Van de producent die wil weten hoe zijn programma gescoord heeft tot de marketingmanager die benieuwd is of haar advertentie de doelgroep heeft bereikt.

Er zijn weinig onderzoeken die zo in de belangstelling staan. Nou ja, we leggen het waarschijnlijk wel af tegen de weersverwachtingen en de file-informatie. Het is als onderzoeker ook fijn dat je niet altijd hoeft uit te leggen waar je mee bezig bent.

“Wat doe je?”
“Wij zorgen voor de kijkcijfers.”
“Met die kastjes?”
“Ja, met die kastjes ja.”

Die trouwens nog steeds prima hun werk doen. Ook dat fascineert mensen. Hoe kun je die cijfers nu meten met zo weinig mensen? Het Kijkonderzoek is statistiek in zijn meest bruikbare vorm. Als de cijfers goed zijn, wordt die vraag zelden gesteld trouwens. Bovendien meten we nog veel meer en op andere wijze. Daarover morgen meer.

Sjoerd Pennekamp
Directeur Stichting KijkOnderzoek