Kris Sloot
Genrecoördinator NPO Journalistiek & Sport en Cluster Online
2023 - week 25

‘Engaged Journalism’

Op Utrecht Centraal staat een grote glazen ballenbak. Het is er speciaal neergezet voor de lancering van DIT – het nieuwe journalistieke platform van de EO. 

Interactief platform
Op dat DIT-platform (ja, daar kun je taaltechnisch ook leuk mee uit de voeten) gaat het publiek ‘op respectvolle wijze in gesprek over actuele kwesties in de samenleving’. Een interactief platform waar mensen deel kunnen nemen aan het gesprek van de dag, gekoppeld aan programma’s als Dit is de Dag op NPO Radio 1 en Dit is de Kwestie op NPO 2. 

De contouren van dit platform zijn ruim anderhalf jaar geleden al geschetst. Na diverse gesprekken met ons genre-team, vele ‘sprints’, talloze aanpassingen en vooral hard werken door de EO-collega’s is het platform nu live. En dat verdient een groot compliment.

Engaged journalism
Dit (ja, DIT) is één van de interactie-initiatieven die we vanuit het genre NPO Journalistiek hebben ondersteund afgelopen periode. Het past perfect in de lijn van wat we ook wel noemen ‘engaged journalism’.  

Deze vorm van journalistiek is de laatste jaren in opkomst en heeft tot doel het dichten van de kloof tussen de redactie en het publiek. Engaged journalism ziet de journalistiek als een gesprek met en het deelgenoot maken van het publiek bij het redactionele proces. Dat kan door diverse tools, zoals fora, social media, data-driven interactives, news games, live events, etc.

Een band opbouwen
Als je het goed doet, bouw je aan een community van vaste gebruikers met wie je verhalen vormgeeft en die ambassadeur van je platform kunnen worden. Er ontstaat een band tussen redactie en publiek. 

Dat is allemaal niet per sé nieuw. Maar wat we laatste jaren wel echt zien is een omslag in denken en handelen binnen redacties. De ‘dialoog aangaan’ wordt een vast onderdeel van het journalistieke, redactionele proces. Dat heeft ook te maken met een nieuwe generatie jonge journalisten die is opgegroeid in het social media-tijdperk. Zij zijn gewend aan alle mogelijkheden van interactie en het ‘connected zijn’.

Van zenden naar dialoog
De lineaire wereld is daarentegen gewend te zenden. Het woord zegt het al: uitzending. Maar met de opkomst van online (en het web is ook alweer zo’n 30 jaar oud, mensen) zijn interactiemogelijkheden ook als paddenstoelen uit de grond geschoten.

In de wereld van bijvoorbeeld e-commerce en het toerisme is dat al decennia ‘core business’. De journalistiek en media in het algemeen zijn de laatste jaren ook in transitie naar een betere verbinding met het publiek. De publieke omroep wordt steeds meer een ‘connected broadcaster’.

Dat is belangrijk, want in een wereld waarin het vertrouwen in de journalistiek onder druk staat is de beweging ‘van zenden naar dialoog’ essentieel. De van oudsher afstandelijke, zendende journalistiek wordt eerder gewantrouwd. Het vertrouwen groeit als je een bepaalde band met je volgers weet op te bouwen. Engaged journalism dus.

DIT en het NPO-id
Zoals ik hierboven schreef: DIT is niet het enige initiatief op gebied van engaged journalism. Ook 1Vandaag, Pointer, Buitenhof, Nieuwsuur, De Marker en NOS Stories zijn goede voorbeelden. Maar DIT is wel de eerste die de interactie met het publiek daadwerkelijk laat verlopen via het NPO-id.

Voor ons een unicum, want de EO is de eerste omroep die dit nu ook voor de schermen actief in een platform aanbiedt. En ja, dan verdien je echt een ballenbak.

Kris Sloot
Genrecoördinator NPO Journalistiek & Sport en Cluster Online 

Foto: erikborst.com

De week van Kris Sloot

Genrecoördinator NPO Journalistiek & Sport en Cluster Online
2023 - week 25