Kris Sloot
Genrecoördinator NPO Journalistiek & Sport en Cluster Online
2023 - week 25

NPO-id

Een belangrijk onderdeel van het nieuwe NPO.nl is het NPO-id. Want als je als bezoeker het meeste wilt halen uit het grote pluriforme 360-aanbod, dan helpt het als je ons laat weten waarin je geïnteresseerd bent. Op basis van de door jezelf aangegeven voorkeuren en te volgen thema’s kunnen we je de relevante aanbeveling doen en de weg wijzen naar de juiste plek binnen het online ecosysteem dat de publieke omroep heet.

Alle wegen leiden naar…
Gisteren schreef ik al dat NPO.nl de integrale gids, het Pinterest of de snelweg door een digitale stad is. En een paar jaar terug schreven we in het Jaarplan: alle wegen leiden naar Rome. Een metafoor die goed past bij onze online strategie: daar zijn waar je publiek zit (onder andere op social media) en ze attenderen via timeline content op de verhalen die we owned channel aanbieden: buiten trek krijgen, thuis komen eten.

Dat doen inmiddels elke week ruim zeven miljoen Nederlanders. Via direct traffic, search en socials verwelkomen we wekelijks de miljoenen bezoekers in ons publieke omroep-ecosysteem. Of beter: een sterk netwerk aan sites en apps waar we samen met de omroepen dag in dag uit aan werken. Uiteraard gaat het grootste deel van die traffic naar de NOS en daarna naar NPO Start, maar je hebt in een stad (als Rome) meer attracties, wijken en pleinen. In onze ogen zijn die ‘pleinen’ (zoals Wie Is De Mol– en De Slimste Mens-app, Vroege Vogels, Tegenlicht) de communities waar omroepen de dialoog aangaan met het publiek. 

Agora
Of zoals Beatrice de Graaf het onlangs op een bijeenkomst van journalisten en makers bij de publieke omroep mooi omschreef: agora – de ontmoetings- en verzamelplaats van de oude Grieken waar mensen kennis opdeden en wijsheid deelden. Met de komst van social media is er niet meer één agora, maar wordt het publieke debat in vele bubbels parallel gevoerd en ontbreekt het aan een gemeenschappelijk referentiekader.

Des te belangrijker is het dat de publieke omroep in een pluriform bestel blijft werken aan de dialoog met alle Nederlanders. Via social media, door aanwezig te zijn in de timelines (want als het niet in je timeline zit, bestaat het niet) en bij voorkeur in een netwerk aan sterke communities rondom een aantal hoofdattracties in een digitale stad. NPO.nl fungeert hierbij als snelweg en integrale gids.

Terug naar het NPO-id. Daarmee kunnen we het publiek de beste relevante aanbevelingen doen en naar de attracties (Start en Luister) en de omroeppleinen navigeren. Het publiek is dat al gewend bij andere streamers en uitgevers, maar ook wij bij de NPO maken forse stappen met een heel goed Tech-team. Naast NPO Start sluiten ook steeds meer producten aan.

Daarom houden we ook vandaag de teller in de gaten. Actuele stand: 1.632.800 NPO-id’s. And counting…

Kris Sloot
Genrecoördinator NPO Journalistiek & Sport en Cluster Online 

Foto: erikborst.com

De week van Kris Sloot

Genrecoördinator NPO Journalistiek & Sport en Cluster Online
2023 - week 25