dinsdag 16 januari 2018

Tv-reclame blijft in de lift

Adverteren op televisie zit de komende jaren ondanks de economische onzekerheid nog flink in de lift. De advertentie-inkomsten stijgen naar verwachting jaarlijks met 6,3 procent tot in 2015, onder meer vanwege de enorme groei van het online en mobiel terugkijken van programma’s.

Adverteerders gaven vorig jaar per huishouden 116 euro uit aan tv-advertenties. In 2015 ligt dit bedrag ongeveer 30 procent hoger, op 152 euro per huishouden, zo blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Entertainment & Media Outlook 2011-2015 van adviesbureau PwC.

Adverteerders zullen zich ook steeds meer richten op consumenten die televisie kijken op hun smartphone of tablet. Volgens PwC is de omzet uit advertenties rondom televisie uit mobiele apparaten nog te verwaarlozen, in 2015 gaat hier naar verwachting 13 miljoen euro in om.

Het adviesbureau verwacht verder een explosieve stijging van het aantal abonnementen op online on-demand televisie, waarbij wordt betaald voor een online tv-aanbod dat niet via reguliere kanalen wordt uitgezonden. Nederland heeft in 2015 bijna een half miljoen betalende abonnees, tegen 10.000 vorig jaar.

Bron: Omroep Gelderland

Bericht delen