Tv-aanbieders komen met nieuw voorstel in strijd met ESPN om Eredivisie-rechten
donderdag 4 mei 2023

Tv-aanbieders komen met nieuw voorstel in strijd met ESPN om Eredivisie-rechten

Een samenwerkingsverband van televisieaanbieders KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile en Delta heeft een nieuw bod gedaan in de strijd om de uitzendrechten van de Eredivisie. In een brief hebben de televisieaanbieders woensdag laten weten dat ze minimaal 180 miljoen euro per jaar willen betalen voor de duels van de Eredivisie.

De kabelaars roepen de achttien Eredivisie-clubs in de brief bovendien op om maandag niet te stemmen over het voorstel van ESPN, de sportzender die onderdeel is van Disney en nu de voetbalrechten in bezit heeft.

De Eredivisie CV (ECV) praat maandag met de clubs over de verlenging van het contract met ESPN, dat in 2025 afloopt. Als het aan de vier providers ligt, onthouden de clubs zich dan nog van een stem. Zij willen hun voorstel nog nader uitwerken en bespreken met de clubs en de ECV.

“We verwachten dat ons voorstel op 8 mei wordt gepresenteerd als een beter alternatief voor de Eredivisie, waarbij de winsten transparant zullen zijn en terugvloeien naar de clubs”, schrijven de providers woensdag aan de clubs en de ECV.

Meer inkomsten naar clubs
KPN, T-Mobile, VodafoneZiggo en Delta lieten eerder al weten dat ze de clubs jaarlijks 180 miljoen euro kunnen garanderen, over een periode van tien jaar. In de brief van woensdag spreken ze bovendien de verwachting uit dat ze uiteindelijk jaarlijks meer dan 200 miljoen euro aan de clubs kunnen overmaken.

De vier televisieaanbieders zijn onder meer van plan om samen met de teams uit de Eredivisie een zogenoemde joint venture – een gezamenlijke onderneming – op te richten voor de exploitatie van de mediarechten. Alle overige inkomsten zouden na aftrek van productiekosten voor 70 procent naar de clubs gaan.

Daarnaast wordt de clubs uit de Eredivisie meer vrijheid beloofd om hun beeldrechten ook zelf via eigen onlinekanalen te exploiteren, waardoor zij extra inkomsten genereren en meer aan binding met supporters kunnen doen.

Door de inmenging van de televisieaanbieders heeft ESPN plotseling een concurrent. Eerder bracht het Amerikaanse ESPN een bod van zo’n 1,5 miljard euro (ruim 160 miljoen euro per jaar) uit. Contractverlenging leek daarmee destijds een kwestie van tijd.

Bron: Nu.nl/BM

Bericht delen