dinsdag 16 januari 2018

'NOS ombouwen tot modern 24/7 nieuwsbedrijf'

“Wij kunnen, nee moeten, op internet nog veel beter presteren. Daar liggen kansen voor de NOS. Er is een wereld voor ons te winnen. Met onze kennis, deskundigheid, omvang en infrastructuur moeten wij ook op internet de belangrijkste nieuwsbron worden.” Duidelijke taal van directeur Jan de Jong, die de NOS wil “ombouwen van een traditionele bulletinorganisatie naar een modern 24/7 nieuwsbedrijf.”

De NOS wil de primaire brenger van het nieuws zijn en vooral blijven, aldus De Jong. “Niet opschuiven in de keten van nieuws. Naast duiden, ordenen en samenvatten willen we nieuws maken, opzoeken en mede bepalen. 24 uur per dag, altijd en overal.” Op televisie en radio doet de NOS het onverminderd goed, vindt De Jong, maar voor nieuwe media als internet moet de NOS zich aanpassen, “om de jongeren – en dat ben je bij ons tot 50 jaar – structureel aan ons te binden.”

NOS.nl moet worden omgebouwd tot een echte nieuwssite, met als sleutelwoord onvermijdelijkheid. “Het aanbod van de NOS moet worden vergroot, versneld en verbreed. Weg met het traditioneel schaarstedenken! Diversificatie van het product is nodig. De wereld van de gebruiker staat centraal in ons denken. We moeten ons realiseren dat van de NOS andere dingen worden gevraagd op internet dan op radio en televisie.”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen