woensdag 17 januari 2018

Nederlanders kiezen nog steeds het meest voor lineaire televisie

Nederlanders van alle leeftijden kijken nog steeds veel televisie. Gemiddeld zo’n 183 minuten per dag. Dat staat in de Mediamonitor 2016-2017 die het Commissariaat voor de Media donderdag heeft uitgebracht. 

Uit dit rapport blijkt dat alle leeftijdsgroepen nog steeds breed gebruikmaken van een divers aanbod aan televisiekanalen. Hoe ouder mensen zijn, hoe groter het aantal minuten op een dag dat zij televisie kijken. 

Tegenover het lineaire televisieaanbod staat het online en met name het on-demand aanbod. Dit aanbod wordt gedomineerd door Netflix, YouTube, en sociale media. Vooral jongeren maken gebruik van deze kanalen. 

Nog steeds kijken we veel traditionele lineaire televisie. Zowel kijkers die alleen televisie kijken, als kijkers die ook online kijken, vinden televisiezenders van groot belang. Het online en on demand aanbod vormt daarom voor alle leeftijden een aanvulling en geen vervanging.

De kijk- en luistertijd besteed aan televisie en radio laat een stabiele situatie zien. Al zet een lichte daling in. De oplagecijfers van de kranten en tijdschriften vertonen al jaren een dalende lijn. 

De diversiteit van zenders in televisiepakketten is in 2017 onveranderd hoog. Het aantal zenders en genres neemt toe, terwijl het aantal pakketten daalt. Met name plus- en betaalpakketten worden steeds minder verstrekt.

In de aangeboden televisiepakketten zitten in totaal 292 televisiezenders, waarvan 115 unieke zenders zijn opgenomen in de standaardpakketten. Uit een kwantitatief consumentenonderzoek blijkt dat er een grote mate van tevredenheid is over de televisiepakketten. 

Consumenten geven een 7,6. Dat is een lichte stijging ten opzichte van voorgaande jaren, toen was het een 7,5. De tevredenheid van Nederlanders over hun televisiepakket is daarmee opvallend stabiel.

Bron: CvdM/BM 

Bericht delen