Article header image

Nederlander kijkt minder tv in 2015

Nederlanders keken in 2015 gemiddeld 3 uur en 10 minuten tv. Dat is 4,8% minder dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde. De daling wordt veroorzaakt door het ontbreken van grote evenementen en de stijging van video on demand en online kijken. De top-25 meest bekeken programma’s wordt aangevoerd door Boer Zoekt Vrouw van 15 maart met 4.634.000 kijkers. 
Dat blijkt uit het SKO Jaarrapport 2015. SKO is op 1 januari 2016 begonnen met het meten van het online kijken naar tv-programma’s. Het percentage uitgesteld kijken binnen 6 dagen na de uitzending steeg in 2015 van 5,0% (2014) naar 6,1% van de totale kijktijd. Boer Zoekt Vrouw van 15 maart 2015 is ook het meest uitgesteld bekeken programma met 991.000 kijkers die keken binnen 6 dagen na de uitzending. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzending, is Zwarte Tulp van 6 september met 170.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Het marktaandeel in de avond (18:00-24:00 uur) van de publieke omroep daalt van 36,4% naar 34,1%. RTL Nederland stijgt van 28,7% naar 29,2% en SBS stijgt van 16,9% naar 18,4%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (19,4%) als de avond (22,2%).

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,3% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2015 uitgekomen op 3,8%. Lees het complete onderzoek hier.

Bron: SKO/Broadcast Magazine
Terug naar overzicht