dinsdag 16 januari 2018

Groei voor dramaproductie Endemol

Endemol Nederland Mediagroep heeft zijn winstdoelstellingen over 2012 behaald. Het mediabedrijf zag de productie van dramaseries aanzienlijk groeien en verkocht dit jaar ook meer nieuwe titels. In totaal realiseerde de Amsterdamse producent circa zeventig programma’s en projecten, in alle genres en voor alle platforms.

Algemeen directeur Laurens Drillich spreekt van een goed jaar: “Ondanks uitdagende marktomstandigheden sluiten we het jaar met een heel goed bedrijfsresultaat af. Onze productieactiviteiten zijn verder uitgebreid en in het genre drama zelfs fors gestegen.”

Endemol Nederland Mediagroep introduceerde in 2012 onder meer de dramaseries Moordvrouw en Beatrix, Oranje onder vuur. Voorts werden dit jaar verschillende titels voor 2013 in (co)productie genomen, zoals Een huis voor Vincent, Moordvrouw 2, Charlie, De Ontmaskering van de Vastgoedfraude en een serie over Freddy Heineken. Tegelijkertijd brak het onveranderd populaire Goede Tijden Slechte Tijden kijkcijferrecords en bereikte het de mijlpaal van 4500 afleveringen.

Volgens Drillich heeft het bedrijf in meerdere opzichten sterk gepresteerd. “Ook de inkomsten uit onze rechtenportefeuille en de initiatieven buiten het traditionele televisiesegment stemmen tot tevredenheid. De events rond GTST en All you need is love met RTL zijn daar voorbeelden van, alsmede de ontwikkeling van Eredivisie Live en de deal met Fox. En natuurlijk het project met de Rolling Stones. Die samenwerking duurt tot ver in 2015, maar dankzij de exploitatie van de fan app en de pay-per-view hebben we nu al belangrijke kennis en ervaring opgedaan.”

Over 2013 zegt Drillich: “Gezien de staat van de economie en de zeer hoge bezuinigingen bij de NPO zal het geen makkelijk jaar worden, maar er liggen zeker ook kansen. Omdat veel van onze programma’s dit jaar goed tot zeer goed gescoord hebben, zijn veel bestaande successen alweer bijbesteld en bovendien is er een aantal interessante nieuwe titels in aantocht.”

Bron: Endemol/Broadcast Magazine

Bericht delen