dinsdag 16 januari 2018

Endemol Nederland koopt rechten Rising Star

Endemol Nederland heeft de rechten verkregen van het succesvolle Israëlische format Rising Star, een interactieve talentenshow waarin de rol van de kijker thuis allesbepalend én zichtbaar is. Het programma dat in Israël, Brazilië en Portugal al te zien was, is inmiddels door producenten en zenders uit meer dan 25 landen aangekocht.

Tijdens de MipCom in oktober toonden talloze grote partijen in Europa interesse voor het format van Keshet International. RTL Duitsland brengt het programma nog dit najaar op de buis. Daarnaast werd Rising Star aangekocht door ABC dat het programma in juni ook in Amerika zal lanceren. Artiesten als Ludacris en Kesha hebben zich daar als vakjury aan het programma verbonden.

Producent Endemol Nederland, Rob van der Vleugel: “Met Rising Star nemen we afscheid van het ‘wachten tot de stemmen zijn geteld’ en ‘het aloude envelopje met de uitslag’. Deze talentenshow is baanbrekend in de zin dat de kijker het direct voor het zeggen heeft. Via een app wordt vanuit de huiskamer bepaald of het talent doorgaat naar een volgende ronde. Al tijdens het live optreden wordt duidelijk of het talent door voldoende mensen wordt gewaardeerd. Interactiviteit next level.”

Bijzonder is bovendien dat de kijker vanaf het moment dat hij of zij een positieve stem uitbrengt via een imposante LED-wall daadwerkelijk zichtbaar wordt. Naarmate er meer gestemd wordt, raakt het scherm gevuld met meer gezichten. Alleen als het optredende talent steeds meer ogen op zich gericht weet te krijgen en een ruime meerderheid van de kijkers thuis weet te enthousiasmeren, schuift de wand die het talent tot dat moment nog gescheiden hield van de vakjury en het publiek in de zaal, omhoog. Op die manier wordt het spanningsveld tussen een kwetsbaar optreden en het oordeel vanuit de huiskamer concreet zichtbaar. Second screen krijgt daarmee een primaire rol.

Van der Vleugel: “Onze collega’s in Portugal hebben al een succesvolle reeks van Rising Star op hun naam staan. We verheugen ons erop dit programma voor de Nederlandse markt te mogen maken. Op welke termijn en voor welke zender dit zal zijn kan ik nog niet zeggen. De gesprekken hierover zijn op dit moment nog gaande.”

Bron: Endemol Nederland/Broadcast Magazine

Bericht delen