Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer
Stephan Alspeer
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Wakker worden

donderdag 8 oktober 2020
Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer

Vandaag ben ik niet aan het werk, maar toch zit ik op kantoor met een aantal bekenden en vrienden. Netjes op gepaste aanpaste afstand, dat dan weer wel. Hoewel  we niet aan het werk zijn, gaat het gaat al snel weer over media; pure beroepsdeformatie.

De mensen met wie ik praat zijn twintigers. Wonen op kamers, vaak met meerdere personen. Geïnteresseerd strooi ik met vragen als: wat kijken jullie zoal? Wat volgen jullie op Insta en welke Netflix-series zijn populair? Ik had een divers antwoord verwacht aan series, content en volgers; online media zijn immers aardig gefragmenteerd.
Maar een aantal titels kwam bij iedereen terug, waaronder The Daily Show met Trevor Noah. Dagelijks tunen dus vele studentenhuizen in op een nieuwscomedyshow in de Verenigde Staten. Een show waarin Amerikaans nieuws, politiek en analyses razendsnel worden afgewisseld met comedy.

Hoe zijn we zo ver gekomen als Nederlandse media? Ons vaderlandse late night-aanbod vergrijst met de dag. De gemiddelde leeftijd van Op1 tikt de zestig jaar aan en ondertussen tunen onze jongeren uit en loggen ze gefrustreerd in op een Amerikaanse nieuwsshow.
Diversiteit in aanbod en onderwerpen is daarbij een bepalende factor. We missen niet alleen het Nederlandse talent op tv, maar ook een hele generatie. En dit heeft volgens mij een blijvend effect op onze vaderlandse journalistiek, want als je niet opgroeit met Nederlandse nieuwscontent, wat betekent dit dan voor de gehele nieuwsindustrie?
Je kunt de gemiddelde leeftijd van kwaliteitsmedia en journalistiek niet oneindig blijven optrekken. Op een gegeven moment moeten we wakker worden en voor een nieuwe, jonge generatie gaan produceren.

Ik las dat in Duitsland een populaire late night show gepresenteerd wordt door een Duitse man van Turkse afkomst. Hij behandelt onderwerpen die de doelgroep (jongeren van welke afkomst dan ook) bezighoudt: identiteit, afkomst, seksualiteit en nationaliteit. Open, respectvol en zonder oordeel, de show helpt hierbij een hele generatie verder.
Het is toch raar dat het studentenhuis van 2020 nieuwscontent uit het buitenland moet consumeren om zich te ‘educaten’ over onderwerpen als klimaat, racisme, identiteit en politiek. Alleen omdat Nederlandse redacties blijven vasthouden aan formats en gezichten uit een ver, ver verleden.

Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer

Bericht delen