Terug in de tijd
Vandaag geef ik een hoorcollege aan de Hogeschool van Amsterdam. Het thema is door de studenten zelf uitgekozen: gender in de reclame.
Ik kijk wat oude reclames terug van begin deze eeuw. Het lijkt wel alsof ik tientallen jaren terug in de tijd ga. Probeer de reclames van Gillette Venus van voor 2009 maar eens op te zoeken. Je vindt een commercial die vandaag de dag tot ontslag op staande voet had geleid voor het gehele creatieve team. Vol met vooroordelen, veel te dunne modellen die zichzelf continu kopiëren.
De nieuwe reeks Venus Gillette-reclames zijn totaal het tegenovergestelde. Het is grappig om te zien hoe onze industrie meeverandert met de nieuwe generatie.
Ik log eind van de dag in en kom via Zoom bij de studenten de kamer binnen. Ik mis het persoonlijke contact in de klas, hopelijk is deze verandering wel tijdelijk…
Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer
De week van Stephan Alspeer
-
ΜaandagCheck je panels!
-
DinsdagTerug in de tijd
-
WoensdagInzichten
-
DonderdagWakker worden
-
VrijdagKijkerskloof