Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer
2020 - week 41

Kijkerskloof

NPO 2: 62 jaar; NPO 1: 60 jaar; SBS6: 55 jaar; RTL 4: 53 jaar; Net5: 51 jaar; Veronica: 51 jaar; NPO 3: 48 jaar.

Laat deze gemiddelden even op je inwerken. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse tv-kijker is de afgelopen jaren drastisch gestegen. Een grote daling is zichtbaar bij de jongere leeftijdscategorieën. De groep van 35 tot 49 jaar kijkt sinds 2014 per jaar gemiddeld zo’n 5% minder. De groep 20-34 laat een gemiddelde daling van 9% over die jaren zien. De 13- tot 19-jarigen kijken gemiddeld 15% minder per jaar (in 2018 kijken ze minder dan een uur per dag) en de allerjongsten, tussen de 6 en de 12 jaar oud, hebben een score van -13%.

De vier jongste groepen dalen permanent, maar sinds 2014 gaat het sneller dan ooit. In tien jaar tijd daalde het aantal minuten dat zij keken met een derde. Tussen de 50-plussers en andere kijkers gaapt een kloof die steeds groter wordt.
Werk aan de winkel dus. Ik hoop dat ik de afgelopen dagen een kijkje in de keuken heb mogen geven. Over de manier hoe een nieuwe generatie aansluiting probeert te vinden in het huidige systeem. Hoe Nederlandse jongeren nog steeds geïnteresseerd zijn in nieuws, actualiteit en entertainment, maar bij gebrek aan vernieuwing en diversiteit inschakelen op internationale content.
De berusting die nu heerst binnen de Nederlandse broadcastmedia is gevaarlijk, om aantrekkelijk te blijven voor nieuwe kijkers moeten we beginnen om ons open te stellen voor een nieuwe generatie creatieven. Op zoek naar mensen die niet lijken op wat we al hebben, maar op wat we missen.

Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer

De week van Stephan Alspeer

Interim mediastrateeg en ondernemer
2020 - week 41