Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer
Stephan Alspeer
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Inzichten

woensdag 7 oktober 2020
Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer

Vandaag leggen we de laatste hand aan een pitch voor een format voor een groot VOD-platform. Het pitchen van creativiteit is voor ons niet nieuw, in de reclamebranche is het als bread and butter. Ik pas dan ook dezelfde elementen toe in de formatpitch. Alles vanuit één leidend inzicht.

In de reclamewereld is het vinden van goede inzichten essentieel voor het succes van campagnes. Een inzicht is een echte openbaring van de consument. Ontdek waarom uw doelgroep denkt wat ze denken, zich gedraagt zoals ze zich gedragen en voelt wat ze voelen. En werk eraan om in te spelen op deze behoeften.
Als je dat kan samenvatten in één, maximaal twee regels, dan heb je de gouden opdrachtomschrijving in handen voor iedere creatieve afdeling. Het werk vanuit een centraal inzicht plaatst de campagne of in dit geval het format in de  belevingswereld van de kijker.

Nike is heer en meester in het creëren van dit soort inzichten. Zij zagen het als eerste, dat domeinen als empowerment, emancipatie en social activism leidend zijn voor een nieuwe generatie Nike-consumenten. Het bedrijf creëerde vanuit dat inzicht campagnes rondom feminisme (Serena Williams), identiteit en racisme. Je gelooft het niet, maar de meeste inzichten voor de internationale campagnes komen van het reclamebureau hier in Amsterdam.
Strategen zijn in mijn ogen essentieel in het creëren van relevante content. Door de buitenwereld naar binnen te halen, trends te duiden en te extrapoleren, geven we onze klanten een voorsprong. Zo weten sommige merken eerder wat speelt in de samenleving dan de tv-zenders op wie ze de zendtijd inkopen. Nu ik er zo over schrijf: zijn er cultuurstrategen werkzaam binnen tv-stations?

Stephan Alspeer
Interim mediastrateeg en ondernemer

Bericht delen