Maartje van Wijk
2019 - week 17

Ondernemen in België

Het is alweer tijd voor mijn laatste ‘Week van’ en vandaag ga ik in op een vraag die ik naar aanleiding van deze columns kreeg: hoe is het om te ondernemen in België?

Op het moment dat er sprake van was om naar België te gaan, zei een van onze adviseurs: “Als ik Nederlandse bedrijven in België aan de slag zie gaan, kom ik ze een half jaar later tegen bij Bijzonder Beheer.” Hiermee zei hij eigenlijk dat Nederlanders vooral geen zaken moeten willen doen in België. We denken dat we dezelfde taal spreken, dezelfde cultuur hebben en dat we elkaar daardoor gemakkelijk begrijpen. Helaas is niets daarvan waar.

We namen de mening van onze adviseur ter harte en begonnen in 2014 dus toch een bedrijf in België. De directe aanleiding was dat wij het idee hadden dat wanneer we alles onder één dak zouden blijven doen, dit onze groei in de weg zou kunnen zitten. Dat we daarbij het buitenland niet schuwden, is duidelijk.

Door veel met andere Nederlandse ondernemers in België te praten, wisten we wat ons te wachten zou staan, bijvoorbeeld op het gebied van secondaire arbeidsvoorwaarden. Waar we in Nederland liever een goedkopere auto rijden vanwege de lagere bijtelling, daar laat je in België met een duurdere auto zien dat je goed onderhandeld hebt. Dat je salaris dan wat lager uitvalt, kan niemand wat schelen. Gelukkig waren onze Belgische partners vrij internationaal georiënteerd vanwege hun werkervaring in het buitenland. Zij konden meteen dealen met een treinabonnement en de Nederlandse aanpak.

De markt in België veranderde en daarbij hoort een nieuw geluid. Wenneker.BE werd direct het alternatief voor het produceren van tv-commercials en na één jaar actieve business wonnen we zelfs een Cannes Lion! Nu worden we ingezet door zowel kleinere als grotere reclamebureaus om hun content te maken. De ene keer een online campagne, de volgende keer een meer traditionele TVC.

Ik merk dat het serviceniveau in België een stuk hoger ligt dan in Nederland. Doordat er veel concurrentie is, wil elke leverancier laten zien dat zij alles voor je doet. In Nederland zijn we veel meer opgeschoven richting partnerships. Voordeel daarvan is dat we veel efficiënter en doelgerichter kunnen werken.

Nadeel is dat we soms te veel gaan polderen. Met name door de kennis die we opdoen uit de Belgische manier van werken, proberen we in Nederland op basis van dataonderzoek campagnes zowel efficiënt als artistiek in de markt te zetten. Met de beste regisseur voor het project de content maken die het beste past bij de community. Amai, tot de noaste keer!

Maartje van Wijk
COO Wenneker Group

De week van Maartje van Wijk

2019 - week 17