Nederlandse visitekaartjes in Cannes
donderdag 2 november 2023

Nederlandse visitekaartjes in Cannes

De organisatie van de 39e International Co-Production & Entertainment Content Market, oftewel MIPCOM, sprak na afloop van elfduizend deelnemers uit honderd landen. Er heerste inderdaad weer eens fijne bedrijvigheid in en rond het Palais des Festivals in Cannes, maar de vraag is of de (pre-corona)tijden van weleer ooit zullen terugkeren. Eén zekerheid: Nederland laat zich toch eigenlijk altijd overtuigend zien.

Sebastian van Barneveld, Director Global Distribution bij Talpa Studios, sloeg de spijker op zijn kop: “Na de afgelopen Covid-edities leek deze MIPCOM-editie weer ouderwets drukbezocht, maar tegelijkertijd was ook voorzichtigheid voelbaar aanwezig. Zoals Hollywood Reporter het ook omschreef: ‘Veel actuele gebeurtenissen beïnvloeden de internationale tv-business, zoals de acteursstaking in Hollywood, stijgende inflatie, inzakkende reclamemarkt en teruglopende investeringen vanuit de global streamers’. Daardoor zien wij juist een toenemende vraag naar shows, die flexibiliteit bieden in programmering en die relatief weinig voorbereidingstijd nodig hebben. Wij kunnen daarop inspelen met een sterke line-up van gameshows die we aanbieden als ‘hub-productie’ waarmee we ook kostenreductie realiseren.”

Sebastian

“Een van onze succesvolste voorbeelden op dit moment is The Floor, dat nog binnen één jaar na de première op RTL 4 al aan acht landen is verkocht, waarvan het grootste deel al geproduceerd is en eind dit jaar of begin volgend jaar wordt uitgezonden”, aldus Van Barneveld. “The Floor behaalt ook in Spanje sterke resultaten en we kijken uit naar de start in Amerika. Ook The Quiz with Balls (De Kwis met Ballen) biedt veel potentie als quizshow met talloze thema’s. Na een zeer succesvol eerste seizoen op SBS6 gaan we in Nederland een tweede seizoen en een winterse special van vier afleveringen maken. Verder kijken we uit naar de start van The Jump op RTL 4, ook veelbelovend binnen onze hub-propositie, en konden we op MIPCOM aankondigen dat Marble Mania en Hunting Season naar Spanje gaan en dat Hunting Season in Litouwen een derde seizoen krijgt.”

Holland Lounge
In de gangen van het beursgebouw – voorheen van nok tot keldergewelf helemaal gevuld met stands maar nu toch met opvallend veel lege plekken – was ook de Holland Lounge weer prominent zichtbaar. Dutch CORE had samen met partners Incredible Film, VPRO en een aantal sponsors een ontmoetingsplek voor Nederlandse en internationale partijen gecreëerd.

Holland Lounge

Margaret Stanneveld: “Ook dit jaar vielen onze programma’s en die van de Vlaamse VRT, waarmee we voor een aantal documentaires nauw samenwerken, goed in de smaak. De markt trekt aan en thema’s als duurzaamheid, financiële marktontwikkelingen, ecologie en current affairs voerden de boventoon. De VPRO-serie Planet Finance werd aangekocht door TRT World en de prijswinnende jeugddramaserie Stop It Now (NTR) zal in Zwitserland en Taiwan worden uitgezonden. Daarnaast sloten we een deal met Asharq uit Dubai voor de serie Superleeuwen: Het Marokkaanse Voetbalsprookje (Signal.Stream/BNNVARA). Ook hebben we Ryan is Pregnant (BNNVARA) aan ARTE Geie voor Frankrijk en Duitsland verkocht.”

De publieke omroep liet ook in andere opzichten van zich horen. Zo maakten NPO, VRT, SVT (Zweden), DR (Denemarken), YLE (Finland), RÚV (IJsland), NRK (Noorwegen) en ZDF (Duitsland) bekend de handen ineen te slaan en hun beste fictieseries met elkaar te delen in het nieuwe samenwerkingsverband New8. De acht omroepen gaan jaarlijks acht tv-series coproduceren. Een belangrijk aspect van de samenwerking is het zorgen voor brede verspreiding van elkaars projecten.

NPO-voorzitter Frederieke Leeflang: “In een tijd waarin de concurrentie om de ogen en oren van de Europese kijkers toeneemt, voelt dit als een logische stap die we als publieke omroepen moeten zetten, vooral als het gaat om efficiënt gebruik van publiek geld. Wij zijn ervan overtuigd dat de kwaliteit van de Europese fictie ten goede zal komen aan de uitwisseling van kennis en ervaring tussen al deze partners.” In veel opzichten is New8 een uitbreiding van een reeds jarenlange bestaande Scandinavische samenwerking, waarbij publieke omroepen hun beste fictieseries uitwisselen. De partners hebben een overeenkomst gesloten die in eerste instantie drie jaar zal duren. De eerste serie krijgt dit jaar groen licht en is vanaf 2025 beschikbaar voor publicatie in alle deelnemende gebieden.

Saïd & Anna
Al een flinke stap verder is de internationale coproductie Saïd & Anna, geproduceerd door Phanta Basta! (Nederland) en Indi Film (Duitsland). Deze live-action pre-school serie (4-7 jaar) kwam tot stand door samenwerking tussen drie verschillende Europese publieke omroepen: EO, NPO Zappelin, het Duitse SWR en KiKA en de Belgische VRT en Ketnet. De tweede dag van MIPJUNIOR stond speciaal in het teken van deze wereldpremière, mede gefinancierd door Creative Europe MEDIA, Nederlands Filmfonds, Netherlands Film Production Incentive en het CoBO fonds en gedistribueerd door Incredible Film. De showcase van Saïd & Anna maakte grote indruk in het Grand Theatre van het JW Marriott Hotel, waar het werd ontvangen als ‘een originele en hoogwaardige serie voor een jong publiek, met internationale uitstraling’ en ook veel positieve pers kreeg.

Saïd Anna

Over de ontwikkeling van de serie, die zestien afleveringen van 6,5 minuut omvat, zegt producent Harro van Staverden van Phanta Basta!: “In Saïd & Anna staan avontuur, creativiteit, vindingrijkheid en duurzaamheid centraal. De serie wil jonge kinderen inspireren om niets klakkeloos weg te gooien als het kapot gaat, maar uit te zoeken wat ermee aan de hand is en het proberen te repareren. De serie laat zien dat repareren en oplossen leuk en soms verrassend makkelijk is, en hoe je een voorwerp, een ander en jezelf een tweede kans kan geven.”

Van Staverden (“Weet je trouwens dat het fenomeen repaircafé een Nederlandse vinding is?”) wilde met deze prestigieuze reeks meteen flink uitpakken: bioscooppremière tijdens Cinekid – alle afleveringen als film – twee dagen later te zien op tv en voor de internationale promotie werd een Engels pr-bureau ingeschakeld. “De kwaliteit die we hebben afgeleverd, wordt gezien en gewaardeerd. We vallen echt op door authenticiteit en het naturelle spel. We zijn voor aankoop in gesprek met Turkije, Scandinavische omroepen en zelfs de BBC is zeer geïnteresseerd om een eigen versie te maken. Onze ambitie is bovendien om komend jaar een tweede seizoen te produceren, met dezelfde kinderen.”

“In elke aflevering zit:
alles verdient een tweede kans”

360 graden
“Verder loopt er een onderwijscampagne, met lesmateriaal en ook school-tv. De trailer van de serie werd binnen 24 uur bekeken door zestienduizend leerkrachten, echt ongekend. We hebben ook gesproken met een partij uit China die het interessant vindt in combinatie met afgeleide producten en merchandise. Het geeft nog maar eens de grote potentie aan. En wat leuk is: de scenario’s worden ‘verboekt’. In Duitsland, Nederland en België komen er voorleesboeken met alle verhalen. (Lachend) In die zin zijn we dus behoorlijk 360 graden bezig.”

Het typeert de kracht van dit project, beseft Van Staverden: “Iedereen is meteen gevangen door de noodzaak van duurzaamheid, juist bij jonge kinderen; sustainability is zo urgent geworden. Je leert dat als iets kapot is, het niet meteen hoeft te worden weggegooid. En we trekken dat intermenselijk door: hoe ga je om met conflictjes en problemen? In elke aflevering zit: alles verdient een tweede kans. Daar vonden we elkaar ook als omroepen. In de scriptontwikkeling en het productieproces was er behoorlijke eensgezindheid.”

Van Staverden, die vanuit zijn filmachtergrond gewend is aan coproduceren, hoopt dat Saïd & Anna de opmaat is om elkaar als Europese publieke omroepen veel vaker op te zoeken en te inspireren. “Het is ontzettend leuk om te horen hoe de Duitsers tegen drama aankijken. Die wederzijdse feedback geeft enorme meerwaarde én we kunnen zo een beetje tegenwicht bieden aan de grote streamers. Want deze serie is kwalitatief echt onderscheidend en typisch publieke omroep. Ik zat hier gisteren bij een sessie, waarin zes projecten werden gepitcht aan een aantal Chinese distributeurs. Er zat één project tussen dat ik inhoudelijk mooi gelaagd vond, een beetje vergelijkbaar met Saïd & Anna in animatievorm. Maar dat won niet, want er werd gekozen voor iets wat in het commerciële kader paste. Dat was voor mij wel een wake-up call. Op MIPJUNIOR ging het vooral over content waar geld mee kan worden verdiend. Natuurlijk, we zijn een zakelijk bedrijf en willen graag entertainen en inspireren, maar geld verdienen met en aan kinderen vind ik complex. Zo zit ik er niet in.”

Holland Beach Party

Réseautage à la plage
Oftewel netwerken aan het strand, en dat was precies wat er weer gebeurde op de Holland Beach Party in Cannes. Ditmaal weliswaar niet zonovergoten, maar dat mocht de pret geenszins drukken. De complete vaderlandse mediatop had zich verzameld in strandpaviljoen Long Beach aan de Croisette om daar naar hartenlust te netwerken. Tout Hilversum leek programmabeurs MIPCOM te hebben aangegrepen om de HBP te kunnen bezoeken. Ruim tweehonderd gasten, onder wie vrijwel alle publieke en commerciële omroepbazen, topproducenten en facilitaire partijen, deden zich tegoed aan de ingevlogen oer-Hollandse kaas en bitterballen en natuurlijk Franse specialiteiten.

Bron: BM
Foto’s: Luc te Nuijl

Bericht delen