Dutch Media Week: Business & Innovation Days en masterclass Joop van den Ende
dinsdag 5 september 2023

Dutch Media Week: Business & Innovation Days en masterclass Joop van den Ende

De achtste editie van Dutch Media Week trapt af met de Business & Innovation Days, een tweedaags inspiratiecongres waarin de toekomst van de media-industrie centraal staat. Op maandag 2 en dinsdag 3 oktober nemen experts de aanwezige mediaprofessionals tijdens paneldiscussies en interactieve sessies mee langs zowel het huidige medialandschap als de nabije toekomst van de media-industrie. Op vrijdag 6 oktober is er een live masterclass van niemand minder dan Joop van den Ende.

Experts van onder andere Media.Monks, NPO, Talpa en team Liquid gaan tijdens de Business & Innovation Days in op zowel actuele uitdagingen en ontwikkelingen als baanbrekende technologieën en revolutionaire trends die de media-industrie in de toekomst zullen vormgeven. Tot de sprekers behoren onder anderen Ezra Eeman, die 1 juni is aangetreden als directeur Strategie bij de NPO, Romar Bucur, Head of Business Development & Strategy bij Banijay Benelux, Dennis Kleyn, co-founder van visual effects studio Planet X, Jamie Allen, Head of Media Industries EMEA bij NVIDIA, Jan Müller, directeur-bestuurder van de Regionale Publieke Omroep (RPO) en Danielle Jiskoot, co-founder & CCO The Diverse Company.

Nieuw onderdeel in de programmering is de Backstagedag op vrijdag 6 oktober. Dan wordt Beeld & Geluid omgebouwd voor de zogeheten Xperience Days voor het grote publiek in het weekend, en komen onder andere meer dan driehonderd studenten van verschillende media- en evenementenopleidingen naar Hilversum, waar ze een rondleiding achter de schermen van Dutch Media Week krijgen, plus een programma met diverse workshops en masterclasses.

Grootste ter wereld
Een daarvan wordt gegeven door theater- en televisie-icoon Joop van den Ende. Behalve dat er fragmenten worden getoond uit het speciale interview dat hij begin dit jaar deed met Eva Jinek, is er onder leiding van Joost Koning ook een interactieve vraag- en antwoordsessie met de aanwezigen in Theaterzaal 1 van Beeld & Geluid.

Joop van den Ende staat al op zijn negende met een poppenkast op straat om – tegen de betaling van een cent – voor buurtkinderen een voorstelling te spelen. Later heeft hij onder andere een feestwinkel, een impresariaat en een cabaretgroep. Hij merkt echter dat produceren zijn grootste talent was en maakt zo onder andere GTST, Bassie & Adriaan en de revue’s van Andre van Duin. Hij fuseert met concurrent John de Mol tot Endemol, wat onder andere met Big Brother, Onderweg naar morgen en Idols komt. Met activiteiten in 21 landen groeit Endemol uit tot de grootste onafhankelijke tv-producent ter wereld en in 1999 wordt het voor 5,5 miljard euro verkocht aan het Spaanse Telefónica.

De live entertainment-tak heeft Joop van den Ende daarvoor al uitgekocht, waarmee hij – na een burnout – zich weer volledig gaat focussen op zijn grote liefde: het theater. Hij ontwikkelt met Stage Entertainment eigen musicals als Ciske de Rat, Tina en Hij gelooft in Mij. Stage Entertainment groeit uit tot het grootste theaterbedrijf van Europa, met 29 theaters in acht landen. In 2018 verkoopt hij dat, om vervolgens cultuur en talent te ondersteunen via de Van Den Ende Foundation en nu, op zijn 81e, nog altijd plannen de smeden. In de podcast die Joost Koning recentelijk met Van den Ende heeft gemaakt, zegt de mediatycoon: “Je bent pas jezelf, als je doet met je talent wat je talent waard is.”

Waar let hij vooral op als hij voor en achter de schermen talent scout? Wat doen geld en succes met mensen? En hoe moet je daar dan mee om gaan? En wanneer kan boosheid in een creatief proces geoorloofd, productief en zelfs nodig zijn? De antwoorden van Joop van den Ende op onder andere deze vragen zitten niet alleen in de BMY podcast Joost mag het weten, maar ook Eva Jinek weet hem tot openhartige visies en smakelijke anekdotes te verleiden.

Grootste verdriet
Begin februari, op een winterse zondagavond, interviewt ze Van den Ende op het podium in het schitterende uitgelichte atrium van Beeld & Geluid, om de ‘producent, ondernemer, plannenmaker, dromer en doener’ nader te duiden. “Ik heb altijd mensen om mij heen vergaard die mij inspireerden”, verklaart Van den Ende, stammend uit een gezin van ‘nette armoede’ dat hem ‘niets van huis uit meegeeft’. Desondanks gelooft de kleine, onzekere jongen in zichzelf en voelt hij vanaf het begin ‘de drang om mensen te amuseren’.

“Ondernemen is niet
leuk, het is een roeping”

“Het ging niet om geld, het moest mooi zijn. Ik ben op ontdekkingsreis gegaan met mensen die allemaal vooruit wilden”, constateert Van den Ende, die het mislukte TV10-avontuur zijn “grootste verdriet” noemt. “Ik heb me daar anderhalf jaar lang voor geschaamd, het was vernederend. TV10 moest zo goed en mooi worden, zowel journalistiek als cultureel, ik deed alles om het niet plat te maken.”

De (politieke) tegenwerking van zijn ‘sterrennet’ – hij krijgt de onheilstijding te horen op de avond dat zijn dochter Iris wordt geboren – knakt geenszins zijn ondernemingszin, integendeel zelfs. “Ondernemen is niet leuk, het is een roeping. Op de avond van een première praat ik alweer over nieuwe plannen, het houdt nooit op. Hoe kan ik beter worden, met iets anders, iets nieuws?”, aldus Van den Ende, die als zijn grootste talent noemt: “Onzeker zijn denk ik, of je de volgende stap kunt zetten. Het ergste vind ik talenten die ijdel zijn, geborneerd. Je moet ook durven twijfelen. Koester onzekerheid, maar laat die je niet overnemen.”

Hoge prijs
Van den Ende vindt dat hij “veel fouten heeft gemaakt in mensen aannemen, behalve in productionele of artistieke zin. Daarin is 85% geslaagd. En anders gingen ze wel weg. Neem mensen aan die beter zijn dat jijzelf.” En heb niet alleen oog voor de kille cijfers. “Ik heb misschien wel tachtig bedrijven overgenomen en dan kijk ik ook naar de leider. Vertrouwen is belangrijk, maar controle ook. Ik heb qua gezondheid een hoge prijs betaald voor al die betrokkenheid, maar ik heb het graag gedaan.”

Of hij onverstandig is geweest met geld, vraagt Jinek ook. “Haha, nou… Cyrano (de Bergerac, zijn eerste musical in 1991) zorgde voor negen ton verlies. Ik heb met de Belastingdienst afgesproken om dat binnen drie jaar terug te betalen. Dat is gebeurd, ik ben met de inspecteur een pils gaan drinken en sindsdien hebben we een goede relatie”, vertelt Van den Ende, die in het kader van het thema ‘financiën’ ook nog kwijt wil dat hij “nooit eerst denkt aan geld, maar aan wat nodig is” en dat het “angstaanjagende idee om zoveel geld te hebben” hem dwingt tot de gedachte: “We moéten iets terugdoen. Vandaar de VandenEnde Foundation, met een duidelijke keuze voor cultuur en jonge mensen.”

En hij mag dan de tachtig zijn gepasseerd, de drijfveer van Joop van den Ende is onverminderd krachtig. “Ik vind eigenlijk dat ik nog niet genoeg bereikt heb.” En zo zouden meer mensen eigenlijk moeten denken, zegt hij. “Iets van je leven maken, dat wens ik iedereen toe, op ieder level.”

Voor de masterclass ‘Het kan altijd beter’ op 6 oktober tijdens Dutch Media Week zullen fragmenten worden vertoond uit het interview dat Eva Jinek met Joop van den Ende had. Vijf quotes/thema’s worden gebruikt als uitgangspunt voor interactie tussen de hoofdrolspeler zelf en de zaal.

Dutch Media Week

Overige programma-onderdelen
De congresdag op dinsdag 3 oktober wordt afgesloten met de tweede editie van het Dutch Media Week Dinner, een culinaire netwerkavond in het nieuwe mediamuseum van Beeld & Geluid met verrassende sprekers en entertainers, maar vooral ook de uitreiking van de Dutch Media Week Award.

Woensdag 4 oktober is Dutch Game Day en worden gameprofessionals getrakteerd op gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland. De dag wordt afgesloten met de uitreiking van de felbegeerde Dutch Game Awards.

Donderdag 5 oktober staan tijdens Talent Day aankomend mediaprofessionals centraal tijdens matchmaking sessies met mediabedrijven, Remix Fest, de Creative Cup en de bekendmaking van het BMYoung Mediatalent van het Jaar.

Het doordeweekse programma van Dutch Media Week wordt gevolgd door het weekend van de Xperience Days, waar het grote publiek een kijkje in de wereld van media krijgt voorgeschoteld. Zo staat het kleurrijke gebouw van Beeld & Geluid op zaterdag 7 oktober in het teken van Esports & Gaming tijdens lezingen, workshops en een landelijke Rocket League competitie.

Zondag 8 oktober kan iedereen die geïnteresseerd is in media deelnemen aan diverse activiteiten, uiteenlopend van een kijkje achter de schermen bij Hilversumse mediabedrijven, waaronder het Media Park, en een bezoek aan diverse televisiestudio’s tot lezingen van programmamakers en spetterende muziekoptredens. Meer informatie: dutchmediaweek.nl.

Bron: BM

Bericht delen