Roy Aalderink
2019 - week 23

Waar begin je aan?

Iedereen verklaarde ons voor gek. Een nieuw productiebedrijf opzetten in deze zo overvolle en zeer onzekere markt? Is daar wel ruimte voor? Waar begin je aan?

En er zijn inderdaad dagen dat ik me afvraag waar ik (of beter: we, want ik doe het samen met mijn compagnon Peter Lubbers) vorig jaar januari aan begonnen ben. Want veel makkelijker is het er de – pakweg- afgelopen tien jaar niet op geworden. Er zijn nóg meer concurrenten, de omroepen en zenders ontwikkelen steeds meer in huis, de budgetten en marges staan enorm onder druk en veel goede buitenlandse formats zijn niet meer te krijgen, omdat élk groot internationaal mediabedrijf inmiddels een eigen vestiging in ons land heeft. Om over de totale disruptie van de markt door online video en (internationale) streamers nog maar te zwijgen.

Toch zijn er nog altijd kansen. Nog steeds bij de oude vertrouwde, lineaire partijen. Maar meer en meer ook bij nieuwe spelers, zoals Videoland. Het was niet eenvoudig, maar gelukkig wisten we de afgelopen anderhalf jaar zo’n tien nieuwe programma’s te verkopen en produceren: van Ik Durf Het Bijna Niet Te Vragen (BNNVARA/NPO3) en Fred van Leer: Alles uit de Kast (TLC) tot Herman’s Pop-Up Restaurant (RTL 4).

Er is nu een basis, maar het blijft spannend. Want op een relatief klein bedrijf zoals Concept Street heeft élke opdracht die wel of toch níet doorgaat een enorme impact. Kan je die leuke freelance collega wel of niet behouden voor het bedrijf? Gaan we wel of niet investeren in die nieuwe edit set? Moeten we extra kantoorruimte huren, of juist op zoek naar een onderhuurder?

Hoe onzeker het soms ook voelt – én ook echt is – ik ben blij dat we aan dit avontuur zijn begonnen!

Roy Aalderink
Producent/Partner Concept Street

De week van Roy Aalderink

2019 - week 23