Roy Aalderink
2019 - week 23

Inspiratie

Mijn oom kwam op Curaçao ooit terecht in een vakantiewoning mét zwembad waar geen druppel water in zat… In diezelfde periode stond er een verhaal in de krant over Nederlanders die op een Franse ‘horrorcamping’ logeerden, met stroomdraden die levensgevaarlijke situaties creëerden. Zie daar: de inspiratie voor Red Mijn Vakantie.

Ideeën voor nieuwe tv-programma’s zijn overal te vinden: in de krant, op straat, in tijdschriften. Waar hebben mensen het over? Wat houdt hen bezig? Maar ook: waar worden ze vrolijk van? Natuurlijk is ook het buitenland –en dan met name Engeland – een belangrijke inspiratiebron. De Britten weten bepaalde actuele thema’s namelijk nét even een half jaartje eerder dan wij te omarmen en in een televisievorm te gieten.

Maar een goed thema of basisidee is nog lang geen programma – en al helemaal geen format. Om het een stap verder te brengen, moet je jezelf eerst heel veel vragen stellen én keuzes maken: Wat is het doel van het programma? Waar werkt het naartoe? Voor welke zender is het? En mag het een echt format worden, met bijzondere twists en duidelijke, terugkerende elementen, of is dat juist niet de bedoeling?

Op het moment van inspiratie is de uiteindelijke vorm van het programma nog lang niet duidelijk. Red Mijn Vakantie werd een programma waarin twee presentatoren Nederlandse toeristen ter plekke hielpen bij het oplossen van hun vakantiemisère – vandaar ook de titel. Want wat heb je achteraf aan een vergoeding? Je hebt nú vakantie, dus wilt nú een oplossing. Maar het had, op basis van de eerdergenoemde inspiratiebronnen, ook een documentaire kunnen worden over teleurgestelde vakantiegangers. Of een consumentenprogramma over vakanties, vanuit een studio.

En zo biedt één portie inspiratie talloze mogelijkheden. Daarom: schrijf die basisideeën op en bewaar ze!

Roy Aalderink
Producent/Partner Concept Street