David Huijzer
Uitgever/hoofdredacteur inct & docent Communicatie & Media Inholland
2021 - week 11

Verwend

Soms is medianieuws net als gewoon nieuws van een merkwaardige hijgerigheid (is dat eigenlijk een woord?). Neem nu het bericht dat Linda en Jildou stoppen als creatief directeur van Net5. Blijkbaar gaat het de dames (of de broer van) niet snel genoeg en door corona is alles ook nog eens vertraagd.

Gemiste kans, zou ik zeggen. Ooit schreef ik een column waarin ik stelde dat Net5 eigenlijk beter Linda TV zou kunnen heten en dat vind ik nog steeds. Zo’n sterk merk als magazine moet je direct vertalen naar tv. Dat Net5 nog steeds een beetje het nakomertje is van de commerciëlen (hoewel er nog een nieuwe verschoppeling is: SBS 9), is toch echt de eigen schuld van de De Mollen.
Wat ik niet begrijp, is dat men hier niet met de gekende rücksichtslosheid los is gegaan. Gooi alles overhoop, er is niets te verliezen, lijkt me en geef het hele Net5 een nieuw smoel en noem het gewoon Linda TV (of Net5 powered bij Linda. voor mijn part). Benader het als een magazine en voer zonder enige terughoudendheid het redactionele beleid van Linda Magazine door.

Misschien ben ik wel te simpel en ik zal direct bekennen dat ik veel van magazines en crossmediale concepten weet, maar helemaal niet zoveel van de tv-wereld, maar ik zie toch echt een gemiste kans. En nog iets: één jaar en dan alweer halfhartig stoppen? Geef dingen toch eens tijd. Dit klinkt een beetje als een kind dat na vijf minuten alweer uitgespeeld is met het laatste cadeautje.
‘Verwend en te veel speelgoed’, zei mijn moeder over dat soort kinderen, waarna ik me weer aandachtig wijdde aan mijn Dinky Toys en Lego. En daar kon ik hele leuke dingen mee doen die de lange woensdagmiddagen om deden vliegen.

David Huijzer
Uitgever/hoofdredacteur inct & docent Communicatie & Media Inholland

De week van David Huijzer

Uitgever/hoofdredacteur inct & docent Communicatie & Media Inholland
2021 - week 11