Jurre Bosman
Directeur Audio NPO
Jurre Bosman
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Vernieuwing

vrijdag 2 oktober 2020
Jurre Bosman
Directeur Audio NPO

Gisteren ging onze nieuwe podcast-app NPO Luister online. De reacties stroomden binnen. Veel enthousiaste, enkele kritische en natuurlijk ook veel vragen over onze verdere plannen. Zo sprak ik met mijn collega radiodirecteur Els van de Sijpe van de VRT over de keuzes die we hebben gemaakt en hoe de nieuwe app zich verhoudt tot de apps van de radiomerken.

Ik heb toegelicht dat bijvoorbeeld de app van FunX dé plek is voor fans van de zender om naast te luisteren ook actief interactie aan te gaan met de makers. Je kunt onder meer berichten inspreken en foto’s naar de studio sturen. Ook bij de andere zenders is dat een belangrijke functie van de app. NPO Luister is er vooral om ons rijke aanbod van podcasts beter vindbaar te maken voor het grote publiek.

Komend weekend beleven we meer premières bij de publieke radio. Zo vernieuwen we het weekend van NPO Radio 2. Jeroen van Inkel begint in de ochtend met Rinkeldekinkel (BNNVARA), Carolien Borgers start als presentator van het Muziekcafé (AVROTROS) en op zondagmiddag hoor je vanaf nu de Verrukkelijke 15 met Rob Stenders en Leo Blokhuis (BNNVARA).

Maandag zet ik de wekker extra vroeg, zodat ik om 04.00 uur de eerste woorden van Giel Beelen op NPO Radio 2 kan horen (BNNVARA), waarmee hij terugkeert op het publieke nest. Zijn pasje doet het alweer. Twee uur later gaat Goeiedag Haandrikman! (Omroep MAX) in première op NPO Radio 5. En Lunch Lekker met Daniël Dekker (Omroep MAX) gaat om 12.00 uur voor het eerst de digitale ether in op diezelfde zender.

En dat zijn nog niet eens alle nieuwe titels die komende week starten. De radioluisteraar houdt van herkenbaarheid en continuïteit, maar samen met de omroepen werken we ook voortdurend aan vernieuwing en willen we blijven verrassen. Op de achtergrond zijn we druk bezig met de evenementen in het najaar, wat in het licht van corona en de bijbehorende maatregelen ingewikkelder is dan ooit.
Hoeveel mensen passen er in de huidige tijd in het Top 2000 Café en hoe organiseer je een grootschalige sponsorloop waarbij iedereen op 1,5 meter afstand van elkaar blijft? Uiteraard omdat we 3FM Serious Request: The Lifeline door willen laten gaan. Eind december zie en hoor je het resultaat.

Jurre Bosman
Directeur Audio NPO

Bericht delen