Marc Veeningen
Hoofdredacteur Hart van Nederland
2023 - week 11

Vernieuwen

Toen Hart van Nederland 28 jaar geleden begon als tv-programma op de late avond, hebben de bedenkers en makers van het eerste uur echt iets vernieuwends neergezet. Afgezien van de consequente focus op nieuws uit heel Nederland waren belangrijke onderdelen van het programma vanaf de eerste dag de voxpop (straatinterviews) en de tiplijn: een telefoonnummer dat in de uitzending werd gecommuniceerd dat mensen kunnen bellen om hun tips door te geven. 

Beide onderscheidende elementen zijn nog steeds onderdeel van de dagelijkse routine, maar dan wel vertaald naar deze tijd. Het representatieve Hart van Nederland-panel, waaraan 40.000 Nederlanders meedoen, zou je kunnen zien als de sterk verbeterde versie van de voxpop. De meningen en ervaringen die wij op straat nog steeds ophalen, worden dankzij het panel ondersteund door representatief onderzoek, waardoor het niet alleen maar willekeurige meningen van de eerste de beste voorbijgangers zijn.

De telefoon van de tiplijn staat ook nog steeds op de redactie. Elke dag is een van de redacteuren verantwoordelijk voor het beantwoorden van de telefoontjes, hoewel er natuurlijk aanmerkelijk minder gebeld wordt dan vroeger. Veruit de meeste mensen communiceren immers liever via WhatsApp of op sociale media. Daar is Hart van Nederland dus ook volop actief. Op de grote platforms Facebook, Instagram en Twitter hebben we vele honderdduizenden volgers, die veel op onze posts reageren en input geven voor nieuwe verhalen. Het aantal sociale mediaplatforms waar Hart van Nederland te vinden is, is afgelopen jaar bovendien uitgebreid met Snapchat en TikTok.

Een andere nieuwe activiteit, die heel goed bij het merk Hart van Nederland blijkt te passen, is podcast. Ook daarmee bereiken we inmiddels een substantieel publiek, dat soms wel maar heel vaak ook niet Hart van Nederland volgt op tv. Afgelopen week bereikten we de mijlpaal van vijf miljoen downloads voor de podcasts die we sinds een jaar maken. Meerdere titels kwamen boven het half miljoen downloads uit.

Voor ons is podcast een mooie manier om verdiepende journalistieke verhalen te kunnen vertellen, die passen bij het inhoudelijke profiel van Hart van Nederland. Zo maakten we een serie over de naasten van mensen die een ernstig misdrijf hebben gepleegd. In Bloedband vertelden zij hoe dat is. Word je erop aangekeken door je omgeving? Is het mogelijk om nog van diegene te houden en hoe werkt dat dan? Een intrigerende serie die door meer dan een half miljoen mensen is beluisterd.

Nog meer geldt dit voor Vrouwenmoord, een podcast over femicide. Het idee om hier een podcast over te maken, kwam van een van onze verslaggevers. Zij maakte regelmatig reportages op locatie of in de rechtbank en zag een patroon waar maatschappelijk weinig aandacht voor is. Waarom wordt elke acht dagen een vrouw vermoord in Nederland? Wat zijn overeenkomsten tussen de zaken? En is daar iets aan te doen? Met die vragen maakte zij de serie, die er mede toe heeft geleid dat het onderwerp inmiddels nadrukkelijk op de politieke agenda staat.

Het is de combinatie van inhoudelijke relevantie en bereik, waarover ik de afgelopen dagen al schreef, die ook hier weer voor impact zorgt.

Marc Veeningen
Hoofdredacteur Hart van Nederland 

De week van Marc Veeningen

Hoofdredacteur Hart van Nederland
2023 - week 11