Marc Veeningen
Hoofdredacteur Hart van Nederland
2023 - week 11

Kijkcijfers

Waar ik gisteren vooral over onze journalistieke missie schreef, duik ik vandaag even in wat cijfers. Want je kunt nog zulke mooie maatschappelijke bedoelingen hebben, als je er nauwelijks mensen mee bereikt, ben je simpelweg niet relevant. En afgezien daarvan moet de schoorsteen bij ons, als commerciële organisatie, natuurlijk ook gewoon roken.

Het bereiken van publiek, of dit nu op tv is of via andere kanalen, is dan ook belangrijk in ons dagelijks werk. Online volgen de eindredacteuren real time hoe het publiek zich gedraagt via allerlei dashboards en de prestaties op tv meten we onder meer met de dagelijkse kijkcijfers van SKO, die elke dag om 7.30 uur worden gepubliceerd.
Kijkcijfers zijn dagkoersen en de resultaten worden altijd beïnvloed door externe factoren, zoals wat er tijdens en voorafgaand aan onze uitzendingen nog meer op tv te beleven was. Aan het begin van de week kijken we daarom altijd even naar de grote lijn. Zijn er trends of ontwikkelingen die we niet goed kunnen verklaren op basis van onze eigen inhoud of externe factoren? Zijn er zaken waar we even in moeten duiken of actie op moeten ondernemen?

De cijfers over afgelopen week waren vooral goed. De voor Hart van Nederland nog altijd belangrijke editie op de late avond haalde afgelopen week mooie marktaandelen en scoorde de meeste avonden zowel in marktaandeel als absolute aantallen kijkers bovendien hoger dan onze belangrijkste concurrentie op de late avond: de talkshows op NPO 1 en RTL 4. Op vrijdagavond was het marktaandeel zelfs 24% in de commerciële doelgroep 20-59 jaar.
Het toont voor mij aan hoe sterk deze basisactiviteit van Hart van Nederland nog altijd is. Natuurlijk is de concurrentie van streamingdiensten en uitgesteld kijken op de late avond enorm toegenomen, maar nog altijd kijken heel veel mensen live tv én naar Hart van Nederland. Ons marktaandeel was vorig jaar met gemiddeld 14,5% zelfs het hoogste sinds 2016. De afgelopen weken zaten we ook nog eens boven dat gemiddelde, dus relatief gezien gaat het hartstikke goed met onze late avonduitzending, die inmiddels al 28 jaar op de buis is.

Toch is het belangrijk om je niet blind te staren op die ene belangrijke uitzending. Ook bij Hart van Nederland is online steeds belangrijker geworden en gegroeid, met een goedbezochte nieuwssite, veel volgers op verschillende sociale mediaplatforms en sinds kort een aantal succesvolle podcasts. Maar de lineaire tv is zeker nog niet dood en begraven. Sterker: twee jaar geleden zijn we begonnen met een dagelijkse ochtendeditie en die blijft tot op de dag van vandaag groeien. Niet alleen in marktaandeel, maar ook in absolute aantallen kijkers. Toen we in januari 2021 begonnen, waren het er gemiddeld 250.000 per ochtend, afgelopen jaar zaten we op een half miljoen en dit jaar trekt onze ochtendeditie dagelijks gemiddeld zo’n 600.000 unieke kijkers.

De ochtendeditie is hiermee een vaste waarde geworden in het aanbod van Hart van Nederland. Ik ben ontzettend trots op het team dat deze editie tot zo’n groot succes heeft gemaakt. Ze staan er vroeg voor op en beginnen om 04.00 uur met hun werk als iedereen nog slaapt. Ondanks (of juist dankzij) het vroege tijdstip is de sfeer altijd goed; het is een hecht team dat de schouders eronder zet, plezier heeft in het werk en hoe mooi is het dat dit vrijwel dagelijks wordt beloond met fraaie resultaten!
Dankzij de ochtendeditie heeft Hart van Nederland namelijk niet alleen meer lineaire tv-kijkers dan een paar jaar geleden, maar hebben we met onze ochtendeditie ook onze kijkersgroep verbreed. Er zit twintig jaar verschil tussen de gemiddelde leeftijd van onze kijkers in de ochtend en in de avond en veel collega’s (onder wie ikzelf) horen in hun persoonlijke omgeving dat mensen die nooit Hart van Nederland keken of in de avond überhaupt geen tv kijken wél hun dag beginnen met onze ochtendeditie. Doordeweeks, maar ook in het weekend.

Hart van Nederland is hiermee de enige die zeven dagen per week, dus ook op zaterdag- en zondag, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat het laatste nieuws brengt op tv. Over onze andere activiteiten schrijf ik ongetwijfeld nog in een van de komende afleveringen.

Marc Veeningen
Hoofdredacteur Hart van Nederland 

De week van Marc Veeningen

Hoofdredacteur Hart van Nederland
2023 - week 11