Rutger Bergsma
Commercial Lead New Business bij Bindinc.
2023 - week 42

Verkiezingstijd zit erop

22 november gaan we naar de stembus. Een dag waarbij hopelijk vele stemgerechtigden van zich laten horen en we met ons koude kikkerlandje na een periode van vooruitgeschoven plannen mogen hopen op een fris en dit keer ietsje sneller geformeerd kabinet. Hier zullen scherpe verkiezingscampagnes met vele beloftes en felle (tv) debatten aan vooraf gaan, een tijd die ik altijd wel vermakelijk vind.

Mijn naam is Rutger Bergsma en ik ben Commercial Lead New Business bij Bindinc. Ontzettend leuk dat ik jullie deze week een kijkje mag geven in ons werk, waar ik later op terug kom, en ik trap de week af met een terugblik op de voor ons meest recente verkiezingstijd. Eentje met als grote winnaar: Oogappels.

Deze Nederlandse dramaserie van BNNVARA werd vorige week donderdag in Koninklijk Theater Carré tijdens het Gouden Televizier-Ringgala als grote winnaar uitgeroepen. Het was mijn allereerste gala. Een gala dat met presentatoren Jan Smit en Peter Pannekoek op sommige momenten misschien wel meer weg had van ‘The Roast of the Dutch Television industry’ dan de oerdegelijke verkiezing die ik vooraf in gedachte had. Een vermakelijke avond. Wat mij betreft was de winnaar terecht, al was ik enigszins gekleurd omdat ik Oogappels als enige genomineerde ook daadwerkelijk volg.

Het programma komt dicht bij het echte leven zegt men, dus het geeft mij wellicht al handige inzichten als mijn dochter Millie van 4 en zoon van Flip van 1 straks in dezelfde fase zitten. Dit jaar was de verkiezing vermoedelijk een fotofinish met het eveneens immens populaire B&B Vol Liefde, want Oogappels wist de prijs in de wacht te slepen met 39% van de stemmen. Die stemmen werden afgelopen donderdag tijdens het gala nog druk vergaard, maar daar gingen de maanden daarvoor al vele stemrondes aan vooraf. Stemrondes waar wij met Bindinc verantwoordelijk voor zijn.

Bindinc is het mediabedrijf achter TVGids.nl en Televizier.nl en wij organiseren de verkiezing van de Gouden Televizier-Ring. Sinds 2022 verloopt deze verkiezing exclusief bij TVGids.nl, wat tijdens de verschillende stemrondes gedurende het jaar voor mooie pieken in traffic zorgt. Per april dit jaar ben ik werkzaam bij Bindinc en ben verantwoordelijk voor alle commerciële activiteiten op onze digitale titels en B2B propositie VOD Insights. Ik ontdekte dat de Gouden Televizier-Ring verkiezing inmiddels veel meer is dan alleen het beste TV Programma of beste acteur. Om de jongere doelgroep, niet bepaald trouwe lineaire tv kijkers, niet uit het oog te verliezen zijn in de loop der jaren nieuwe categorieën toegevoegd, zoals ‘beste online-videoserie’. Zo proberen we content kijkend Nederland in de volledige breedte te kunnen bereiken met de verkiezing, om het aantal stemmen elk jaar te laten groeien.

Nu de winnaars dit jaar bekend zijn gaan wij alle data verzamelen en een case maken van de impact die deze al stokoude verkiezing anno 2023 nog steeds maakt. Bij welke doelgroep doen we dat goed en bij welke kan dit beter? Dat geeft ons huiswerk om er vanaf januari volgend jaar weer een schepje bovenop te doen en het publiek wederom te laten stemmen op dat wat zij het allerleukste vonden, of misschien wel het meest mee kunnen identificeren zoals bij Oogappels. Met dat in het achterhoofd hoop ik dat het toekomstige kabinet hier misschien wel een voorbeeld aan neemt. Een plan maken en uitvoeren waar men zich mee kan identificeren, zoals de makers van Oogappels dat hebben gedaan. Tot morgen!

Rutger Bergsma
Commercial Lead New Business bij Bindinc.

De week van Rutger Bergsma

Commercial Lead New Business bij Bindinc.
2023 - week 42