Verantwoordelijkheid
De week is weer doormidden! Dat ik gisteren mijn intenties voor de dag heel duidelijk heb gezet, heeft me geholpen. Ik ging de dinsdag heel relaxed in. Dus ik heb besloten ook vandaag weer met rust en duidelijkheid te benaderen.
Vandaag op het programma: items voorbereiden voor Spot On met onder andere Anna Nooshin, een aantal highlights delen van toffe content die deze week is uitgekomen en tot slot met mijn vriendinnen bellen over hét interview dat Meghan Markle en Prins Harry dit weekend hebben gegeven. Dat laatste houdt ons namelijk al dágen bezig. We delen uiteraard met de meest opvallende en grappige tweets en memes met elkaar.
Tegelijkertijd zette het interview me aan het denken over de rol die we als mediamakers spelen met het vormen van de publieke opinie. Twee Britse YouTubers vroegen – dagen voordat ook maar iemand het interview had gezien – aan vier royalty watchers of zij het interview konden duiden. Ze vertelden de experts dat die gesprekken direct na hét Oprah interview zouden worden uitgezonden. Vragen als: ‘Wat vond u eigenlijk van de manier waarop Meghan zich tijdens het interview gedroeg?’ of ‘Heeft Oprah het paar wel hard genoeg aangepakt?’ werden gevolgd met stevige antwoorden alsof de experts het interview van begin tot einde daadwerkelijk hadden geanalyseerd.
Nu was dit (gelukkig) een voorbeeld van een goed gelukt experiment. Het gemak echter waarmee mensen – zogenaamde experts in dit geval – zich laten lenen om hun standpunt te verkondigen en daarmee ook de publieke opinie te beïnvloeden, is iets waar ik me zorgen om maak. Zo’n video als hierboven lijkt in eerste instantie namelijk grappig, maar ik denk dat het tijd is om het ook eens te hebben over de lagen die eronder liggen. En dat we ook als mediamakers meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor de manieren waarop wij de samenleving vormgeven.
Rowan Blijd
Allround programmamaker bij o.a. KRO-NCRV
Fotografie: Estelle Schiricke voor Spot On
De week van Rowan Blijd
-
ΜaandagHaagse vrouwen
-
DinsdagChoose your battles
-
WoensdagVerantwoordelijkheid
-
DonderdagMediastorm
-
VrijdagGewoon