Cornelie Klercq
Mediastrateeg @Lilhen Consulting
2021 - week 45

Sociaal wenselijk

Mijn eerste professionele kennismaking met televisie was bij mijn eerste baan als kwalitatief marktonderzoeker bij een klein onderzoeksbureau, waar ik Cartoon Network als klant had. Dat account had ik met grote trots binnengehaald, met name dankzij mijn grote kennis van de programmering op de zender.

Die kennis had ik opgedaan in mijn studententijd, door de zender structureel aan te hebben staan als behang. Zodoende kon ik met zesjarigen tot in detail praten over afleveringen van The Powerpuff Girls, Johnny Bravo en Cow & Chicken, om maar een paar iconische titels uit de jaren ’90 te noemen.
Al snel werden mij een paar dingen duidelijk, die niet alleen bij kindertelevisie, maar ook bij ‘general entertainment’ meespelen en die de kijker ongrijpbaar en tegelijkertijd ongelofelijk interessant maken.

Zo konden jongetjes van zes heel hard roepen dat ze écht niet naar de Powerpuff Girls keken (meisjes, bah!). Maar konden ze tegelijkertijd precies vertellen wat er in elke aflevering gebeurde. In onderzoek onder volwassenen, wat ik in mijn volgende baan vanuit RTL zou coördineren, moesten we ook altijd eerst door de sociaal wenselijke antwoorden heen dat men eigenlijk naast het NOS Journaal alleen naar documentaires op Discovery keek en dat geen enkel programma de moeite waard was om voor thuis te blijven.

Sociale wenselijkheid, maar ook onbewust (kijk)gedrag laat wel zien dat het begrijpen van een kijker en wat hem of haar beweegt in zijn/haar kijkgedrag complexer is dan je in eerste instantie misschien zou denken.

Cornélie Klercq
Mediastrateeg @Lilhen Consulting

De week van Cornelie Klercq

Mediastrateeg @Lilhen Consulting
2021 - week 45