Cornelie Klercq
Mediastrateeg @Lilhen Consulting
2021 - week 45

Ouderwets zaterdagavondgevoel

Wanneer er nieuwe programma’s op televisie komen wil je, omdat je in het vak zit, altijd in ieder geval één aflevering gezien hebben. Als ‘gewone’ televisiekijker zal je van de programma’s die je leuk vindt uiteindelijk wel meer afleveringen gaan kijken. Dat is dan ook de graadmeter om te bepalen of een programma succesvol is.

De scores van een eerste aflevering zijn natuurlijk al een indicatie. Maar als die goed zijn, is dat veelal een verdienste van het complete team, inclusief marketing & promotie. Bovendien zijn mensen vaak nieuwsgierig en willen ze die eerste aflevering wel een kans geven.

Zo ging vorige week Chantal’s Pyjama Party van start. Een heel nieuw format, onder een bestaande programmanaam. Dat maakte het enigszins verwarrend, maar het is ook wel weer begrijpelijk omdat het, met het Pyjama Party event meegerekend, inmiddels om een merknaam gaat. Er stond dus behoorlijk wat op het spel en een stevige marketingcampagne moest helpen om het programma goed in de markt te zetten en de grootste kans van slagen te geven.

Vorige week bleek dat al zijn vruchten te hebben afgeworpen, met een mooie score voor de eerste aflevering. Maar of een programma echt een succes zal zijn, valt pas op te maken uit de cijfers voor de tweede aflevering. Die zijn namelijk echt de verdienste van het programma zelf.

Misschien nog wel spannender was dus het afwachten van de score van de tweede aflevering van Chantal’s Pyjama Party. De makers en zender zullen daarom blij zijn geweest dat ook die een mooi resultaat haalde, met ruim 900.000 kijkers.

De kijker zal veel elementen van het programma herkend hebben uit eerdere programma’s, maar wel van een tijd geleden. De vraag is of dat erg is. In de mode komen bepaalde trends na verloop van tijd immers ook weer terug. En het zal voor de kijker een verademing zijn na de grote hoeveelheid talentenjachten en panelshows.

Cornélie Klercq
Mediastrateeg @Lilhen Consulting

De week van Cornelie Klercq

Mediastrateeg @Lilhen Consulting
2021 - week 45