Antal van Elsen
2019 - week 41

Smaakt naar meer!

Tijd voor een terugblik. De kick-off van een week waar ik al lang aan werk: Dutch Media Week. Afgelopen donderdag openden we groots in de nieuw ingerichte Studio 21, met een menu met diverse media-ingrediënten.

Voor de gelegenheid creëerden de mannen van Univate een waar 360 graden audiovisueel spektakel, die werd gevolgd door de première van een nieuwe traditie: de mediarede.
Madeleijn van den Nieuwenhuizen (van het mediakritische insta-account Zeikschrift, gaat dat volgen!) riep mediamakers in Nederland op om hun rol serieus te nemen in het uitdragen en realiseren van een inclusieve samenleving.
Na een touch van internationale allure via een live interview tussen Twan Huys en CNN-verslaggever Jim Acosta over zijn rol in de Amerikaanse journalistiek, mocht een interview met dé mediavrouw van Nederland, Linda de Mol, niet ontbreken. De uitspraken die Linda deed over de ontwikkelingen bij Net5 en SBS werden opgepikt in een artikel in de NRC. Zo zie je maar dat praten over media weer media oplevert.

Vrijdag vierden we gewoon nog even door met het Grote 100 jaar Radio Festijn, gepresenteerd vanaf het festivalpodium in Beeld en Geluid. Wim T. Schippers en Frits Spits vertelden op geheel eigen wijze over de geschiedenis van radio. Het hoogtepunt van de avond? De lancering van de Onvergetelijke Luisterlijst op NPO Radio 1 en 5 met 100 radiohoogtepunten uit 100 jaar radio, waarop vanaf nu gestemd kan worden.
Geen tijd voor een rustig weekend. Zaterdag en zondag presenteerde Dutch Media Week zich voor het allereerst in de stad Hilversum. Een dubbel feestje, want ik vierde ook mijn verjaardag. Dus na de (vroeg geserveerde) taart, tekeningen en cadeaus op naar het MediaLAB op de Kerkbrink.
Hier kon het publiek gelijk zelf aan de slag of kiezen uit allerlei activiteiten die waren ontwikkeld door de Hilversumse culturele instellingen. Bijvoorbeeld het Grafisch Atelier dat, samen met Beeld en Geluid nog tot eind van het jaar, een pop-up Creative Image LAB creëerde in de Gooische Brink. En een werkelijk prachtige VR galerie ontwikkeld door Kunstenaarscollectief GSA.
Het was echt fantastisch om de afgelopen maanden met de verschillende culturele instellingen te kijken wat hun relatie tot media is en hoe we dat konden presenteren. Dat smaakt absoluut naar meer.
OK, nog even snel wat tips uit het Dutch Media Week menu. Luister tussen 12.00 en 14.00 naar Dutch Media Week Live! op New Business Radio en check het programma van de Immersive Zone in de Switch op het Media Park. Hier zie je naast interessante Talks iedere dag verschillende demo’s van actuele AR en AI toepassingen. Ik ga daar vanmiddag in ieder geval even kijken. Morgen meer!

Antal van Elsen
Relatiemanager Beeld en Geluid