Kiki Bours
2019 - week 35

Samenwerken

Vroeger was het altijd een feestje als de tv-gids weer op de deurmat viel bij mijn ouders. Ik bladerde ‘m door, omcirkelde alle programma’s die ik wilde gaan kijken. En dan was het wachten… Maar je moest er wel voor zorgen dat je precies op tijd klaar zat voor de televisie. In mijn geval vooral voor live sport of programma’s zoals Wedden dat?, Medisch Centrum West en later Wie is de Mol?

Bij Talpa en RTL heb ik leren programmeren, rekening houden met de starttijd, zorgen dat de reclameblokken optimaal zijn ingepland. En de juiste programma’s selecteren, want we wilden natuurlijk dat de kijkers ‘doorkeken’ van het ene naar het andere programma.
En nu kijk ik zelf eigenlijk bijna niets meer lineair. En mijn kinderen vinden het echt belachelijk dat ze het filmpje op de tv niet kunnen doorklikken. We kijken wat we willen, wanneer we willen, via het device dat we willen. En we zijn verwend als kijker, met zoveel aanbod. Probeer als mediapartij maar eens op te vallen.

Bij TMG maken we ook veel video. En ook voor ons is de uitdaging altijd om de aandacht van de kijker te krijgen. Ons voordeel is dat onze merken, zoals De Telegraaf, voor veel mensen startpagina’s zijn. Mensen komen paar keer per dag kijken of er nog nieuws of entertainment is. Daarom programmeren wij de hele dag door en proberen we mensen met thumbs, prikkelende koppen en aanbevelingen te verleiden om nog een extra video te bekijken of artikel te lezen.
Maar hoewel bij ons de hele dag door wordt gekeken, snappen we ook wel dat je soms wat langere content wil zien op een groter scherm. Dat bijt elkaar helemaal niet, sterker nog, het kan elkaar juist versterken. Daarom zoeken wij ook vaak partners op om samen (grotere) projecten mee op te starten.
Gisterochtend zat ik bijvoorbeeld bij Talpa, omdat volgende week maandag 2 september het Telegraaf Voetballer van het Jaar Gala op Veronica wordt uitgezonden. Op tv dus, met vanuit ons heel veel aandacht in de krant en online. Ik hoop dat we in de toekomst nog veel meer van dit soort samenwerking zullen gaan zien. Want natuurlijk blijven we altijd een beetje concurrenten, maar samenwerken levert vaak hele mooie dingen op.

Kiki Bours
Hoofd Video Formats & Specials TMG