Martijn Schimmer
Componist en oprichter SMP Amsterdam
2023 - week 21

RTL United

Eerlijk is eerlijk, toen wij in februari van dit jaar, na het winnen van een pitch, de opdracht gegund kregen om de zendervormgevingsmuziek van alle RTL-zenders aan te gaan pakken, ging de vlag uit en werd de champagne ontkurkt. Wat een waanzinnig mooie opdracht. Weinig wisten we toen nog van de hoeveelheid werk, administratie, cutdowns en variaties.

In het eerste mailcontact na het telefoontje van het krijgen van de opdracht stond een beperkte omschrijving. Een regel of 6 à 7 waarin wat variaties werden omschreven, appeltje eitje zo leek het, toch? De daarbij behorende deadline van begin april leek dus ook makkelijk haalbaar. Zeker, geen kleine klus maar samen met onze vijf in house audio producers, die toch van (bijna) alle markten thuis zijn gingen we vol vertrouwen aan de klus starten.

Interne brainstorms en feedback op probeersels, van “hoe klinkt RTL 5”, tot “hoe vrouwelijk is RTL 8 eigenlijk”. “Is RTL 7 nou alleen voor mannen of ook veel blockbusters voor iedereen?” En “Wat zijn eigenlijk de overeenkomsten van alle programma’s van RTL Lounge”? Een waanzinnig leuk proces want na elk antwoord op elke vraag komt daarna evident de vraag bij ons “maar hoe klinkt dat dan?”. Hoe klinkt vrouwelijk, hoe klinkt stoer, hoe klinkt lounge of zakelijk en dat alles met de melodie van het door ons bedachte logo.

Om vervolgens met het team aan de slag te gaan, op te sturen naar RTL, dan feedback en dan weer aanpassen. Wat in eerste instantie als een compacte opdracht voelde werd al snel een monsterklus. Want zoals wij denken over verschillende sferen en thema’s in muziek, zo willen de promo afdelingen en hun verschillende producers natuurlijk ook bij elke promo een andere sfeer neerzetten. Gelukkig bleken de veelvuldige teamcalls en communicatie vanuit RTL gecombineerd met de flexibiliteit van ons team een uitstekende combinatie.

Lang verhaal kort, na vier weken buffelen zijn er ruim 700 muziek files aangeleverd. Verschillende cutdowns, lengtes, met en zonder beeld in diverse mixen. Een week voor livegang op 1 mei zijn we met het hele team uitgenodigd bij RTL om de livegang te vieren. Heel bijzonder en fijn om na weken intensief contact diverse stakeholders persoonlijk de hand te schudden.

Grafisch design bureau CapeRock, promo afdelingen, marketing mensen, zouden ze allemaal van tevoren hebben bedacht dat het wel ‘appeltje eitje’ zou zijn?

Martijn Schimmer
Componist en oprichter SMP Amsterdam