Joost Oranje
Hoofdredacteur Nieuwsuur
Joost Oranje
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Oprisping

donderdag 16 januari 2020
Joost Oranje
Hoofdredacteur Nieuwsuur

Afgelopen week publiceerde het Reuters Institute for the Study of Journalism haar jaarlijkse gezaghebbende rapport met verschillende trends en verwachtingen voor de media en journalistiek. Er stonden allemaal interessante dingen in, maar mij viel iets op uit de hoek van de schrijvende pers, een sector waar ik lange tijd met veel plezier werkte.

Voor de helft van de uitgevers, concludeerde Reuters, zijn betalende lezers de belangrijkste inkomstenbron. Maar 14% zet in op advertenties. Wat zegt dat?
Dat binding met je publiek in de journalistiek steeds belangrijker wordt. Hoe verleid je consumenten om juist voor de content van jouw mediamerk te kiezen, in een wereld met een hausse aan informatie? Waarbij de kwaliteit van de content steeds belangrijker wordt. Ten koste dus van de reclame, althans, als je het Reuters-rapport mag geloven.

Die reclame speelde ook een rol in de opwinding rondom de zelfbenoemde Hilversumse ‘talkshowoorlog’. Daar ging het commerciële RTL de concurrentieslag met de publieke omroep aan door… reclameblokken te schrappen. Fascinerend. Een onderneming die geld moet verdienen met tv-programma’s, verbrandt dat geld om een publiek bestel te beconcurreren.
Een bestel dat op haar beurt eigenlijk geen zuiver publiek bestel is, omdat het door de duale financiering afhankelijk is van reclame-inkomsten. Waardoor allerlei commerciële wetten over marktaandelen en kijkcijfers de discussie over de zuivere publieke taak al jaren vervuilen.

Interessant dus om te zien dat bij zowel RTL als NPO juist reclameblokken werden geschrapt, om het publiek te verleiden zich te binden aan de content van de talkshows. “De NPO heeft geoordeeld dat het ontbreken van het reclameblok succesvol kan worden genoemd”, aldus een Ster-woordvoerder in het AD. Een intrigerende quote.
In de relatieve luwte van de verdiepende publieke zender NPO 2 keken wij het op de redactie geamuseerd aan. Dat dagelijkse enorme reclameblok tussen De Slimste Mens en Nieuwsuur, had dat eigenlijk niet ook geschrapt kunnen worden? Ik denk dat dat ook wel ‘succesvol’ was geweest, qua publiek binden aan een zuivere taak van de publieke omroep.
Ach, het is maar een oprisping en ik weet hoe het werkt in het soms toch bizarre bestel. Maar ik moest het even kwijt. Gaan we nu weer snel mooie journalistiek maken.

Joost Oranje
Hoofdredacteur Nieuwsuur

Bericht delen