Bas Schwarwachter
Camjo NU.nl
Bas Schwarwachter
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Omgekocht

woensdag 28 november 2018
Bas Schwarwachter

Ik moet iets bekennen. Ik blijk namelijk nogal gevoelig te zijn voor omkoping. Met name cadeautjes van bedrijven neem ik met alle liefde aan, maar is dat eigenlijk wel zo handig?

Na zo’n vraag verwacht je natuurlijk een antwoord, maar ik heb oprecht geen idee. Natuurlijk is het niet handig, want je objectiviteit komt daardoor op het spel te staan. De kans bestaat dat het kritische randje ietwat vervaagt na het ontvangen van iets leuks.

Maar zelf ervaar ik dat eigenlijk niet. Daarin schuilt ook meteen het gevaar, want het kan zijn dat ik onbewust toch wat positiever ben in een video nadat ik in de watten ben gelegd. Een voorbeeld.

Eind september was ik in Parijs voor de Fashion Week. Ik was daar op uitnodiging van een kledingmerk, omdat zij een speciale printer gingen presenteren. Hartstikke leuk natuurlijk, maar vooral relevant voor NU.nl. Het ging om een innovatie die de kledingindustrie de komende jaren gaat verbeteren. Met een tech rubriek op de site is het een no-brainer om op die uitnodiging in te gaan.

Afijn, ik in de Thalys (eerste klasse) samen met iemand van dat kledingmerk. Vervolgens door met de taxi naar een zeer chique restaurant (Costes, voor de liefhebbers) om daarna af te reizen naar de Champs-Élysées voor de presentatie. So far, so good.

Eenmaal binnen deed ik mijn ding. Ik sprak met de CEO van het bedrijf, ik interviewde iemand die mij kon vertellen hoe de printer werkte en daarna zat de dag er alweer op. In de taxi op weg naar de Thalys kwam de communicatiemevrouw nog met een verrassing. Een soort goodie bag met daarin een trui van kasjmier. Altijd handig voor als ik een keer moet filmen in de kou.

Nou, daar zat ik dan met mijn glas champagne op de terugweg in de Thalys. De reis duurde zo’n vier uur, dus ik had genoeg tijd om het item te monteren. Succes Bas met het objectief in beeld brengen van de leuke dag in hartje Parijs.

Het is niet aan mij om te zeggen of het item (als je zoekt op ‘Modehuis 3D-techniek’ dan kom je er wel) geheel objectief was, maar ik voelde totaal niet de drang om nu heel positief te zijn. Ik heb gefilmd wat ik zag en ik stelde de vragen die we al in Nederland bedacht hadden.

Desondanks blijft het voor mij interessant of ik onbewust toch niet stiekem omgekocht ben. Was het item hetzelfde geweest zonder kasjmier trui en een geheel verzorgde trip naar Parijs? We komen er nooit achter denk ik. Maar ik weet wel dat ik toch nog even aan dat bedrijf zal denken als ik in de kou een item aan het opnemen ben.

Bas Scharwachter
Camjo NU.nl