Kijkcijfers
Twan Huys ligt al een tijdje onder vuur omdat zijn RTL Late Night niet de gewenste cijfers haalt voor de zender. Online wordt op een andere manier gekeken naar cijfers, maar het kan je maand zeker maken of breken. Ook deze week moest ik de balans vinden tussen goede cijfers en een nieuwswaardig item.
Als je een vaste lezer bent van NU.nl, dan mag ik hopen dat je de indruk hebt dat het bij ons zeker niet om de clicks draait. Lachwekkend om te zeggen, want het is en blijft een commercieel bedrijf. Natuurlijk draait het om het aantal mensen dat de site/app bezoekt, maar dat gaat niet ten koste van alles.
Clickbait wordt dus zoveel mogelijk voorkomen, maar daarom gaan we wel creatief op zoek naar video’s die het goed kunnen doen. Eén van die onderwerpen (als ik dat mag zeggen) zijn drones. En laat er deze week nou net de Amsterdam Drone Week zijn. Een beurs in de RAI met alle nieuwe innovaties op het gebied van die onbemande vliegtuigjes.
Of nou ja, vliegtuigjes. Op die beurs stonden bakbeesten met een spanwijdte van maar liefst twintig meter. Indrukwekkend om te zien. En als ik dat al vind, dan moet de kijker van het item dat ook vinden toch? En vanuit dat perspectief ben ik gaan draaien in Amsterdam.
Airbus, één van de makers met zo’n enorm bakbeest, gaf voor het eerst een demonstratie met een prototype van een drone die een auto van plek A naar B kan brengen. Super interessant en door de primeur zeer nieuwswaardig. Na het draaien dook ik de montage in om het zo snel mogelijk online te kunnen krijgen. Door de nieuwswaarde, de snelheid en de ‘X-Factor’ van de beelden wisten we dat dit het goed kon gaan doen.
Hoe grappig was het voor mij om even later naar het NOS Journaal te kijken. Net als De Telegraaf (ook aanwezig) koos dat voor een compleet andere invalshoek. Op het evenement werd namelijk duidelijk dat de regelgeving rondom drones strenger gaat worden en dat de drones chips krijgen, zodat de instanties een beter beeld krijgen van welke drones waar gekocht worden.
Waarom heb ik dat dan niet gedraaid? Dat is de overweging die we maakten, omdat het nieuwsbericht ‘gewoon’ op NU.nl zou verschijnen. Als ik dan ook nog een video zou maken met hetzelfde onderwerp, dan zou je simpelweg een dubbeling hebben.
Op die manier hebben we dus twee vliegen in één klap. We brengen het nieuws op de site en ter ondersteuning hebben we beeld van iets heel vets op de beurs. Geen clickbait, geen sensatie, maar toch hopelijk iets dat aanslaat bij het publiek. Al met al dus een geslaagd dagje, volledig in NU.nl-stijl.
Bas Scharwachter
Camjo NU.nl
De week van Bas Schwarwachter
-
ΜaandagEenzaam
-
DinsdagGrimmig in Zaanstad
-
WoensdagOmgekocht
-
DonderdagKijkcijfers
-
VrijdagVast contract