Annelies Sitvast
2019 - week 12

Net5: 20 jaar en vol ambitie

Deze maand vieren we bij Net5 ons twintigjarig jubileum. Op 1 maart 1999 waren we voor het eerst te zien op de Nederlandse televisie. De aftrap: de film Sense & Sensibility.

Ondertussen is er veel veranderd. Niet alleen bij de zender, maar ook in het medialandschap. Sinds 2015 maak ik deel uit van het Net5-team en sinds de zomer van 2017 mag ik mijzelf zendermanager noemen van wat mij betreft het allermooiste tv-merk van Nederland.

Alhoewel ik mij niet kan herinneren dat ik die eerste uitzenddag naar Sense & Sensibility heb gekeken, zijn er in de afgelopen twintig jaar vele Net5 programma’s geweest waar mijn hart sneller van ging kloppen. Golden oldies als Julia’s Tango, De Co-Assistente, Sex & The City en Desperate Housewives, de absolute top op het gebied van (vrouwen)series.

Ik ben dan ook trots dat we die kwaliteit nog steeds kunnen bieden: we hebben topfilms, -series en Nederlandse content die volop in ontwikkeling is. We bieden bovendien een sterke en herkenbare programmering waar Net5 ‘klassiekers’ als Grey’s Anatomy en Grenzeloos Verliefd hand in hand gaan met frisse, nieuwe programma’s.

Het vijftiende seizoen van Grey’s Anatomy – als vanouds op de dinsdagavond – staat dit jaar als een huis en realiseert de beste kijkcijfers van de afgelopen acht jaar. Met recente titels als Hotel Rules NL, New Amsterdam en film premières als Fifty Shades Darker bieden we vernieuwing binnen genres waar ons publiek dol op is.

Om de kijker van populaire programma’s te blijven verrassen, komen we dit jaar met twee spin-offs van de succes titels Grenzeloos Verliefd en House Rules NL. Zo lanceren we dit voorjaar Hotel Rules en introduceren we dit najaar Grenzeloos Verliefd: Baby in het Buitenland, gepresenteerd door Jennifer Hofman. Maar we komen ook met gloednieuwe titels, zoals Mars tegen Venus en een aantal spannende nieuwe projecten waar we voor het najaar mee bezig zijn.

Net5 is een zender die al jaren in meer of mindere mate een rol speelt in mijn leven, en met mij in het leven van vele anderen, voor het merendeel vrouwen. Deze verjaardag vieren we dan ook samen met onze kijkers, met feestelijke promo’s en een actie waarbij we de hele maand maart elke dag cadeaus weggegeven op onze social kanalen.

Twintig jaar na de start van Net5 zijn we blij met de resultaten, bruisen we van de energie en verheugen we ons op de volgende fase, een fase vol ambities en kansen. De stijgende lijn in de zender performance willen we doortrekken. Daarnaast gaan we Net5 nog toekomstbestendiger maken. De alliantie met LINDA. gaat daarbij een belangrijke rol spelen, zowel on air als online. Vanwege de inspiratie die van dit ijzersterke merk uitgaat en vanwege alle mogelijkheden tot verrijking van het Net5-aanbod dankzij de alliantie.

We vieren deze maand ons twintigjarig jubileum en beginnen tegelijkertijd aan een nieuw hoofdstuk. Een mooier moment hiervoor had ik mij niet kunnen voorstellen!

Annelies Sitvast
Zendermanager Net5