Annelies Sitvast
2019 - week 12

Net5: 20 jaar en groei

Het gaat goed met Net5 en daar word ik heel blij van. Vorige week hadden we een topweek met een gemiddeld marktaandeel van bijna 7% (m/v 20-54). Sowieso gaat deze maand heel erg lekker, we stevenen af op de beste maand in het voorjaar in tien jaar tijd!

Het bouwen van duidelijke avonden op basis van interesse en thema’s is een belangrijk onderdeel van de strategie om meerwaarde te creëren met onze content. Het werken aan de optimale mix van films, series en Nederlandse programma’s als bouwstenen gaat hiermee bij Net5 hand in hand. Uiteraard is de marketing en promotie van onze content ook van groot belang.

Een goed voorbeeld hiervan is de dinsdagavond, daar hebben we weer als vanouds dé serieavond bij Net5 van gemaakt. Op deze avond combineren we nu het vertrouwde Grey’s Anatomy met nieuwe series. De combinatie en verpakking van de juiste series, op het juiste moment, op de juiste avond werpt zijn vruchten af.

Grey’s Anatomy laat scores zien die oplopen tot marktaandelen van bijna 15%. Naar de best bekeken aflevering dit seizoen keken maar liefs 646.000 mensen. Grey’s Anatomy heeft lange tijd niet zulke mooie cijfers laten zien. Dat is bijzonder, zeker met de opkomst van alle nieuwe aanbieders op het gebied van Amerikaans drama.

Maar ook nieuwkomer New Amsterdam is een succes, met een gemiddeld marktaandeel van 12,3% (m/v 20-54) is het voor het eerst in meer dan tien jaar gelukt om succesvol een nieuwe titel achter Grey’s Anatomy te introduceren. Onze kijkers hebben deze avond weer helemaal omarmd.

De thematisering van onze filmavonden zorgt ook voor groei. Afgelopen november braken we met onze Magische Maandagen maar liefst drie records. We vierden de best bekeken avond in dertien jaar met 746.000 Harry Potterfans en hadden daarnaast ook de best bekeken week en maand in de afgelopen tien jaar.

Met de serie- en filmpijlers van Net5 op sterkte is het volgende doel om naast bestaande successen als Grenzeloos Verliefd en House Rules NL nieuwe sterke Nederlandse programma’s te introduceren. Deze ambitie krijgt vleugels door de recente verbinding van Net5 met LINDA. Het volgende doel: Net5 weer vaker het gesprek van de dag maken.

Annelies Sitvast
Zendermanager Net5