Azadeh Baghery
2018 - week 38

Nederland streamland

Het wordt weer een drukke dag vandaag, ik heb diverse afspraken, moet een aantal voorstellen afmaken en klantmeetings voorbereiden. Hopelijk ben ik op tijd klaar, want vanavond moet ik weer tennissen. Ik doe het sinds kort en het bevalt me enorm goed.

Best gek dat ik daar nu pas mee begonnen ben, want ik ben al twintig jaar een enorme tennisfanaat. Mijn geringe speelervaring wordt dus ruimschoots gecompenseerd met kijkervaring… Die kijkervaring, en daarmee bedoel ik tevens de ‘user experience’, is tegenwoordig alleen maar beter geworden.

Aan de ene kant zien we dat toernooien en rechtenhouders als Wimbledon (oftewel the All England Lawn Tennis and Croquet Club) en ATP Media zelf controle willen over hun assets en soms de volledige mediaproductie in eigen hand nemen. Aan de andere kant zien we dat de techniek het vervolgens ook mogelijk maakt om met minder mensen en middelen meer wedstrijden met meer camera’s vast te leggen.

Bovendien hoeven we niet meer alleen lineair via de televisie te kijken en kunnen we alle wedstrijden online beleven, via apps en players als die van Eurosport bijvoorbeeld. Vorige week heb ik op mijn telefoon (ja, ik ben echt een millennial die geen televisie heeft!) de finale van de US Open gekeken, die tot mijn grote teleurstelling niet door Juan Martin Del Potro gewonnen werd, maar dit terzijde.

Nederland speelt overigens een relevante rol als het gaat om streamen van content. Onze digitale infrastructuur is namelijk bijzonder goed en we hebben ook nog eens het talent hier. Bedrijven als Disney Streaming Services (voorheen BAMTech) hebben niet voor niets hun Europese kantoor in Nederland gevestigd en binnenkort komt DAZN (Da Zone) daar ook nog bij. Als datacenter spelen wij een bescheiden, maar wel relevante rol in het opslaan en streamen van content. Morgen meer hierover, eerst vanavond zelf met tennisracket in de weer.

Azadeh Baghery
Account manager Interxion

De week van Azadeh Baghery

2018 - week 38