Azadeh Baghery
2018 - week 38

Girlsday

Ik werk dus in de IT-wereld. Hoewel broadcast en media steeds meer opschuiven naar IT, zie ik nog erg weinig vrouwelijke collega’s uit de media mijn kant opkomen. En dat heeft denk ik voor een groot deel te maken met het imago dat we in onze branche hebben.

Laat ik het zo zeggen: op een verjaardag zeg je liever dat je ‘bij de tv’ werkt dan in de IT toch? Terwijl je wel zonder tv kan – ik in ieder geval wel, zoals je al las in mijn blog van dinsdag – maar niet zonder IT tegenwoordig. Ik vind dat best jammer, want de IT-branche en dan specifiek de datacenter-wereld is superinteressant en relevant. Dat vond althans een vriendin van me die ik gisteravond uitlegde wat we als datacenter-leverancier zoal doen. Ik vertelde haar het verhaal dat we onlangs aan een groep jonge meiden presenteerden.

We hadden in april van dit jaar in een van onze datacenters een groep meisjes in de brugklasleeftijd over de vloer. Samen met collega’s van Dell EMC participeerden we namelijk in ‘Girlsday’. Dat is een initiatief van VHTO, het Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met IT.

Tijdens Girlsday openen tal van technische bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar, en wij dus ook. We lieten hen via een workshop vloggen zien dat vrijwel alles wat ze op hun smartphones doen, feitelijk plaatsvindt in een datacenter. Dit was voor de meiden echt een enorme openbaring en een paar waren oprecht geïnteresseerd in de techniek hierachter.

Volgende week hebben we weer een afspraak met VHTO om te praten over Girlsday 2019. We gaan het samen met Dell EMC en ook de DDA, de Dutch Data Center Association, nog groter en leuker aanpakken. Want de brugpiepers van nu zijn de collega’s van de toekomst. En wat mij betreft zitten daar heel veel pientere dames bij.

Azadeh Baghery
Account manager Interxion