Erik Schuit
2018 - week 44

Minder maar beter

Op de American Film Market in Santa Monica zijn vrijwel alle afspraken in het Loews hotel, waar je je iedere dertig minuten van kamer naar kamer verplaatst. De meeste bedrijven mailen van tevoren hun line-up, dus ik kan me in Nederland al goed voorbereiden.

Ik weet vaak al wat ik wil kopen, stuur al eerder een laag bod en probeer de deal te sluiten op de beurs. Ik kijk het meest uit naar de screening van Nomis, een superspannende thriller met Henry Cavill en Ben Kingsley die zich het beste laat omschrijven als Seven meets Split. Ook kan ik eindelijk Going Places zien, een spin-off van The Big Lebowski van en met John Turturro waar ik bijna twee jaar geleden al een bod op heb uitgebracht. De tagline is een inkoppertje: Jesus returns in 2019.

Dat dit soort films niet allang zijn verkocht, geeft aan dat de filmmarkt in Nederland enorm is veranderd. Vroeger werden B- en C-films met kilo’s tegelijk aan RTL en SBS verkocht, maar die tijd is voorbij. En ook op TVOD (transactional video on demand, denk aan iTunes, KPN, Ziggo et cetera) is er voor kleine films zonder cast geen markt meer.

Logisch. Als kijker heb je met de komst van Netflix en andere SVOD-diensten zo veel keus voor een vast bedrag per maand. Dus als je dan even niets vindt op Netflix of Videoland en je gaat kijken op TVOD, dan moet het wel iets bijzonder zijn wil je 6 euro neertellen. Mijn strategie is de laatste jaren dan ook om minder, maar betere films met herkenbare cast, goed artwork en een top trailer uit te brengen. Anders koopt niemand je film of wordt hij niet geselecteerd door de inkopers en staat hij niet eens op het platform.

Mijn focus ligt dus op films die werken op TVOD en goed genoeg zijn om ook te kunnen verkopen aan premium pay, Film1. Daarnaast koop ik de betere horror, waar in de Benelux een trouwe fanbase voor bestaat. En daarom ben ik ook partner in een nieuw platform. Morgen meer.

Erik Schuit
Eigenaar Première TV Distribution