Erik Schuit
2018 - week 44

Films en schieten

Alweer voor de achtste keer sinds ik voor mezelf begonnen ben als filmdistributeur bezoek ik de American Film Market in Santa Monica. Ik werk alleen, als ZZP’er, vanuit huis, en dat kan ook makkelijk.

Daar waar je vroeger een team mensen nodig had om VHS en later DVD/Blu-ray te verkopen aan bedrijven als Free Record Shop, Mediamarkt et cetera is nu een computer genoeg. Mijn films staan digitaal bij United en lever ik met een muisklik uit aan mijn klanten, zoals iTunes, Ziggo, Pathé Thuis, Film1 enzovoort. DVD en Blu-ray wordt gedaan door partner Source1Media en als ik af en toe een film uitbreng in de bios werk ik met Amstelfilm en Gusto Entertainment.

De AFM is mijn favoriete beurs, hier koop ik de meeste films. Zes intense dagen met vijftig afspraken met sales maatschappijen en twaalf tot veertien screenings van beschikbare films, aangevuld met lunches en diners. Die screenings zijn in prachtige maar vooral schone bioscopen; daar kunnen ze in Cannes nog wat van leren. Daar zien de bioscopen eruit alsof er in de laatste dertig jaar geen onderhoud meer is gedaan, een schande voor de stad waar het grootste filmfestival ter wereld wordt gehouden. Maar dit terzijde.

Ik vlieg meestal op zaterdag. Dat geeft de tijd om even aan het tijdsverschil te wennen. All work and no play makes Jack a dull boy dus onder het motto ‘When in Rome’ ga ik altijd lekker schieten. Even alle stress van je afknallen met Amerika’s favoriete legowapen, de AR-15. Heerlijk!

Erik Schuit
Eigenaar Première TV Distribution