Wimar Jaeger
2017 - week 36

Media met kwaliteit en passie

Door de kier van mijn raam zie ik de gekleurde videotestbeelden op mijn werkplek geprojecteerd. Het Goois vrouwenkoor zingt haar generale ‘Hilversum 3 bestond nog niet’. Hilversum bonst van de mediareuring dezer dagen.

Ik moet hoognodig naar bed om uitgerust te zijn voor de start van de Dutch Media Week met op de agenda het officiële openingsmoment ’s middags op het Media Park en het Dudok in Concert voor de inwoners van Hilversum. Ik ben benieuwd hoe Ruud de Wild het raadhuis met de content van beeld en geluid beschildert. Ik moet verzinnen wat ik antwoord aan de 5.000 bezoekers van het Dudokconcert, op de vragen die Frits Sissing gaat stellen over ‘Live Hilversum’, het gloednieuwe merk van de stad waar zoveel over te doen is op social media.

Ik was op Werf35 om foto’s en een filmpje te maken voor een publicatie van de provincie. Even kijken of ik een ‘Mobile Movie’ kan maken, het is tenslotte een fantastisch mediagenieke omgeving daar. Nee, talent heb ik daarvoor niet, dus ik laat het morgen bij de opening van de Mobile Movie Days in Museum Hilversum maar niet zien; ieder z’n eigen kwaliteiten…

Je realiseert je op dit soort momenten toch weer dat de huidige nieuwe techniek en de mobiele toegankelijkheid voor bijna iedereen de wereld zo klein maakt als mijn achtertuin. Voor alle makers van media belangrijk om te beseffen dat die nabijheid wel kwaliteit nodig heeft. Met al het talent dat we in onze mediasector kennen, moet dat lukken.

Maar lukt het ons ook iedereen met die kwaliteit te bereiken? Kunnen we door de filterbubbels prikken die zoveel mensen inmiddels om zich hebben opgetrokken? Hoe belangrijk is het dat mensen al die mooie verhalen kennen en niet alleen blijven hangen in de informatie die hun eigen ‘Facebook profiel’ genereert.

Zomaar wat mijmeringen. De komende weken zullen we zien hoe goed we zelf in staat zijn geweest om mensen te bereiken. We willen immers heel veel mensen onze ‘verhalenfabriek van Nederland’ laten zien. Omdat we dat in de kern in Hilversum zijn en omdat media, alle media, met zoveel kennis en passie gemaakt worden en daarom zo leuk zijn.

Wimar Jaeger
Mediawethouder gemeente Hilversum