JP Pellemans
2019 - week 04

Makers klaar? Rekenen maar!

Misschien herken je het: een brainstorm waarin je team op zoek is naar een naam voor het programma waar jullie aan werken. Volgens de richtlijnen van de brainstorm is geen idee te gek en komt kritiek pas later. Iemand roept iets, twee mensen knikken instemmend, een ander past het idee nog een beetje aan en voilà: daar is de titel van het toekomstige succesnummer.

Zo ongeveer moet het met albert zijn gegaan toen in 2011 de BBC de ‘Carbon Calculator for the television industry’ uitbracht: een superhandig hulpmiddel om uit te rekenen hoeveel CO2 tv-producties uitstoten. De calculator sloeg aan, commerciële Britse omroepen sloten zich aan, producenten als Fremantle en EndemolShine werden partner en de calculator werd uitgebreid met trainingen en een website waarin televisiemakers bewust werden van de impact van hun werk op de klimaatverandering.

Het enige wat miste, was een naam voor het project: Carbon Calculator was misschien wat karig en niet sexy. Volgens de overlevering riep iemand tijdens een brainstorm: “Waarom geven we het project geen jongensnaam?” – de tijden waren nog niet zo genderneutraal als nu. “Wat denken jullie van Albert?”, opperde iemand. “Heb je iemand of iets voor ogen bij die naam?” vroeg een andere brainstormer, “een prince, Albert Square uit Eastenders?” De bedenker: “Nee, gewoon Albert, simpel, het bekt lekker.”

Iedereen proefde de naam op z’n tong en begon instemmend te knikken. “Albert it is”, besloot de voorzitter, “maar laten we er typografisch wel iets mee doen, we schrijven hem met een kleine letter.” Dat was het laatste zetje voor de twijfelaars: de succesvolle calculator had voortaan een naam: albert. De rest is geschiedenis: inmiddels zijn al meer dan 4000 CO2-calculators ingevuld en hebben duizenden tv- en filmmakers de trainingen gevolgd. Nu is albert hét kennisplatform voor duurzamer produceren en is het inmiddels uitgerold (wie zou dat woord in een brainstorm bedacht hebben?) in Canada, Mexico, Dubai en Nederland.

Hier zijn we nog maar net begonnen, maar onze ambitie is groot. Het CvO (College van Omroepen) heeft besloten dat de training dit seizoen aan honderd programmatitels gegeven mag worden waarna de producers samen met een albert-deskundige de CO2-calculator invullen. Aan het eind van dit seizoen hebben we daarmee een geweldige hoeveelheid data en een goed beeld hoe groot de CO2-uitstoot van de programma’s in Nederland is. Zodat we ook gericht actie kunnen ondernemen.

Het toeval wil dat ons team vandaag de nieuwste versie van de calculator test waarmee invullen een makkie wordt. Ik zou zeggen: programmateams, meld je aan! (info@wearealbert.nl)

JP Pellemans
Programmamaker en trainer albert
wearealbert.nl