Mabelie Bruijns
2018 - week 26

Knip knap

Onlangs verscheen de Mediamonitor waarin het Commissariaat voor de Media stelt dat het goed gaat met het vertrouwen van de Nederlandse consument in de media. Minister Kajsa Ollongren denkt daar anders over, volgens haar is Nederland een specifiek doelwit van nepnieuwscampagnes.

Zover gaat het volgens mij niet, maar ik ervaar wel regelmatig dat journalisten knippen en plakken vanuit eerder verschenen publicaties. Of de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Niks mis mee, zo lang het nog wel klopt wat ze schrijven. Maar dat is niet altijd het geval.

Een mooi voorbeeld is een artikel dat The Guardian publiceerde over de migratie van onze uitzendstraat in Londen naar de cloud. Verschillende alom gerespecteerde Nederlandse media knipten en plakten er lustig op los, waardoor het verhaal een eigen leven ging leiden.

Ik belde en mailde de desbetreffende titels en iedereen paste alles netjes aan. Iedereen, op één na. Nu begrijp ik dat ze bij die titel héél erg druk zijn met een nieuwe verbeterde versie van hun krant. Dus zij hebben wel iets anders aan hun hoofd en ik wil hen ook zeker niet betichten van nepnieuws, maar helemaal kloppen doet het ook niet.

De oplossing? Gewoon ff bellûh. Check discoverybenelux.nl voor de juiste gegevens. We hebben weliswaar een Amerikaanse achternaam, maar we zijn een Nederlands bedrijf met een prachtig kantoor op de NDSM-werf in Amsterdam.

Dus, lieve journalisten, bel me gerust. The Guardian is ook maar gewoon een krant.

Mabelie Bruijns
Director Corporate Communicatie & Public Affairs